استرس کاری چیست؟ چگونه آنرا درمان کنیم؟

در دهه اخیر موضوع استرس و آثار آن در سازمان یکی از مباحث اصلی مدیریت رفتار سازمانی را به خود اختصاص داده است زیرا فشار عصبی در سازمان همچون آفتی فعالیت ها را تحلیل داده و از بین می برد.استرس-شغلی

توجه به محیط های شغلی و شرایط کار کارکنان امری است که موجب بالا بردن کیفیت کار، حفظ سلامت و بهداشت کارکنان و بهره جویی بیشتر و بهتر از طول مدت سنوات کاری آنها می شود.

با توجه به تاثیر استرس شغلی بر زندگی و کارکنان دست اندرکاران این گونه سیستم ها باید عوامل مرتبط با رضایت مندی آنها را یافته و جهت پیشرفت و ارتقای سطح کارایی کارکنان مورد توجه قرار داد.

برخی از عوامل استرس زا عبارتند از:

  1. حمایت نکردن مسئولین از کارکنان خود
  2. نبود مشاوره و ارتباطات
  3. دخالت های بیش از حد در مسایل خصوصی، اجتماعی و زندگی خانوادگی آنها
  4. حجم زیاد کارها یا بیش از اندازه کم بودن کار
  5. فشار بیش از حد ناشی از غیر واقعی بودن مهلت انجام کارها
  6. انجام کارهایی که بسیار مشکل اند و یا لزوم چندانی به انجام آنها نیست
  7. نداشتن مهارت کافی درنحوه انجام کار
  8. شرایط نامطلوب کاری
  9. داشتن شغلی که متناسب با شاغل نباشد
  10. نداشتن امنیت شغلی و ترس از بیکار شدن

برای مقابله با استرس بایستی عوامل و زمینه های استرس را شناسایی کرد و راهکارهای مناسب با آنها را به کار بست تا عوامل استرس زا تعدیل شوند.

تحقیقات ثابت کرده است استرس در سازمان، اثرات نامطلوبی بر کمیت و کیفیت کار کارکنان بر جای می گذارد اما عوامل و ریشه های استرس سازمانها تنها در درون سازمان نیست بلکه عوامل استرس زای برون سازمانی مختلفی نیز وجود دارد که شخص را با تنش و استرس روبرو می سازد. به این ترتیب، فرد با استرس وارد سازمان شده و عوامل سازمانی نیز این استرس را افزایش می دهد.

راه کاهش استرس در محیط کار

کارشناسان برای کاهش استرس در محیط کار چنین توصیه هایی دارند:

  • اطلاعات و منابع مورد نیاز جهت انجام درست کارها را فراهم آورید
  • در یک زمان فقط یک کار را انجام دهید تا فشارهای وارد بر خود را کاهش دهید
  • یک راه ارتباطی برای تقابل اجتماعی بین دیگر کارکنان و مدیران ایجاد کنید
  • پیشنهادهای دیگران در کمک به خود را بپذیرید
  • توانایی های خود را بشناسید و بیش از حد از خود انتظار نداشته باشید
  • محیط فیزیکی مناسب فراهم آورید و از موقعیت های پر استرس دوری کنید .
  • کارهایی را انجام دهید که برایتان لذت بخش و شادی آفرین هستند.
  • سعی کنید اوقات خود را با کسانی بگذرانید که مصاحبت باآنها برایتان لذت بخش باشد و نه با کسانی که انتقاد کننده و خرده گیرند.
  • آرام نفس بکشید، به طوری که قسمت پایینی شش های خود را به تحریک وادارید.
  • تکنیک های آرامش بخش را به کار برید .
  • یک واکنش نسبت به استرس، خشمگین شدن است. در باره نحوه غلبه بر خشم خود بیشتر بیاموزید.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 رای, میانگین: 4٫00 از 5)
Loading...

قوانین نظرات:سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه مختار به رد یا تایید نظرات شما بوده، همچنین ممکن است آنها را ویرایش نماید.

نظر خود را بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *