سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

بیماری اوتیسم چیست؟ دلایل و علایم بیماری اوتیسم در کودکان

بیماری اوتیسم (درخودماندگی یا Autism) یکی از بیماری های جدی گروه بیماری های رشدی اختلالات طیف اوتیسم بوده که در اوایل دوره کودکی (معمولا قبل از ۳ سالگی) ظاهر می شود. هرچند علائم و شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است، اما همه انواع اوتیسم، برتوانایی برقراری ارتباط با دیگران توسط کودک، تاثیر می گذارد. بنظر می رسد که تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم، درحال رشد است. هرچند درمان و شفای کاملی برای درمان اوتیسم وجود ندارد، اما درمان جدی و بموقع اوتیسم، تغییرات بزرگی در زندگی کودکان مبتلا به بیماری ایجاد می‌کند.

کودکان مبتلا به اوتیسم

علائم ابتلا به اوتیسم

علائم و نشانه های اوتیسم، بیشتر اوقات قبل از سن ۳ سالگی شروع به ظهور می کنند. در اوایل والدین کودک مبتلا به اوتیسم متوجه می‌شوند که کودکشان شروع به صحبت کردن نکرده و مانند سایر کودکان هم سنش رفتار نمی کند. اما اینکه کودک مانند سایر کودکان و در سن آنها شروع به صحبت کرده و بعد مهارت های کلامی خود را از دست دهد، نیز ممکن می باشد. علائم اوتیسم شامل:

  • تاخیر در یادگیری صحبت کردن و یا اصلا صحبت نکردن.
  • کودک ممکن است ناشنوا بنظر برسد حتی اگر آزمایش شنوایی سنجی را طی کرده و نتایج آزمایش شان نرمال باشد.
  • انواع رفتارها، علایق و بازی های تکراری. برای مثال تاب خوردن مداوم، علاقه غیرطبیعی به بعضی از اشیاء و ناراحت شدن در صرت تغییر برنامه روتین زندگی.
  • ناتوانی در گفتن اسم، برقراری ارتباط چشمی، اجتناب از نوازش شدن و بقل شدن و یا کمک نخواستن.
  • ناتوانی از شروع مکالمه و صحبت با دیگران و یا عدم توانایی در حفظ مکالمات.
  • حساس بودن به نور، صدا و یا لمس شدن و در عین حال بی توجه به درد.
  • عادات غذایی عجیب، همچون خوردن تعداد کمی از انواع غذا و یا خوردن مواد غیرخوراکی همچون گچ یا خاک.
  • رفتار خودزنی مثلا کوبیدن سر به زمین یا دیوار و یا با دست ها.

کودکان مبتلا به اوتیسم، در رفتار با دیگران مشکل داشته باشند. زمانیکه این کودکان بزرگتر می شوند بعضی از آنها ممکن است بیشتر علاقه ارتباط با دیگران داشته و کم تر دچار پریشانی شوند. بعضی دیگر تقریبا سبک زندگی نزدیک به سبک زندگی سالم و عادی دارند. با اینحال سایر این کودکان بازهم در مهارت های زبانی و اجتماعی دچار مشکل بوده و دوران نوجوانی و بلوغشان بیماری آنها را شدید تر کند.

اغلب کودکان مبتلا به اوتیسم، در یادگیری علم و مهارت کند بوده و بعضی از آنها نشانه هایی از هوش پایین را نشان می دهند. سایر کودکان مبتلا به اوتیسم در یادگیری مشکلی نداشته اما در ارتباط اجتماعی، کلامی و زندگی طبیعی مشکل داشته باشند. تعدا کمی از کودکان مبتلا به اوتیسم، بصورت بلقه توانایی های بالایی داشته و مهارت های مثال زدنی در بعضی از مهارت های خاص همچون هنر، موسیقی و یا ریاضی از خود نشان می دهند.

 

دلایل ابتلا به اوتیسم

بنظر می‌رسد که اوتیسم نوعی بیماری ژنتیکی و ارثی می‌باشد. دانشمندان در تلاش اند تا ژنی که باعث ابتلای افراد به این بیماری می‌شود را پیدا نمایند. همچنین محققان هم‌اکنون برروی عوامل محیطی همچون عفونت های ویروسی، عوارض و مشکلات حین بارداری و آلوده کننده گان هوا درحال تحقیق هستند، تا بدانند این مشکلات باعث ابتلای کودکان به بیماری اوتیسم می‌شود یا نه.

تحقیقات زیادی برروی رابطه بین اوتیسم و واکسن ها بخصوص واکسن سرخک، اوریون، سرخجه (MMR) انجام شده ولی نتوانسته‌اند رابطه‌ای بین استفاده از این واکسن و ابتلا به اوتیسم، پیدا نمایند. اجتناب از این واکسن ها کودک را در خطر ابتلا به بیماری های خطرناکی همچون سیاه سرفه و یا سرخک و سرخچه قرار می دهد.

 

عواملی که خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می دهند

همه کودکان از هر نژاد و یا ملیتی ممکن است دچار بیماری اوتیسم شوند، اما عواملی خاص که در ادامه می آیند می توانند خطر این بیماری را افزایش دهد، این عوامل شامل:

  • جنسیت کودک – پسرها چهار تا پنج برابر بیشتر در خطر ابتلا به بیماری اوتیسم هستند.
  • سابقه خانوادگی – در خانواده هایی که یک کودک مبتلا به اوتیسم وجود دارد، خطر اینکه کودکی دیگر با این بیماری داشته باشند بیشتر است. همچنین خیلی غیرمعمول نیست که پدر و مادر و یا سایر اقوام نزدیک کودک مبتلا به اوتیسم، در ارتباط با دیگران و … مشکلاتی داشته باشند.
  • سایر اختلالات – کودکانی که بیماری خاصی دارند بیشتر از کودکان سالم در خطر ابتلا به بیماری اوتیسم هستند.
  • سن والدین – ممکن است بین سن والدین و ابتلای کودک به اوتیسم رابطه ای وجود داشته باشد. اعتقاد بر این است که فرزندان والدین بزرگسال بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به این بیماری هستند. بااینحال تحقیقات بیشتری در این رابطه مورد نیاز است.

 

نحوه درمان اوتیسم

هرچند درمان کاملی برای بیماری اوتیسم وجود ندارد، ترکیبی از درمان های خانگی و مدرسه‌ای می تواند به درمان این بیماری کمک نماید. هدف درمان افزایش عملکرد کودک با کاهش شدت بیماری می باشد. پزشک کودکتان بسته به مشکل و شدت آن یکی از درمان های زیر و یا ترکیبی از آنها را پیشنهاد می کند.

  • درمان های رفتاری و ارتباطی
  • درمان های آموزش
  • درمان های خانوادگی
  • درمان دارویی

کودکان مبتلا به اوتیسم، ممکن است به بیماری های دیگر ناشی از اوتیسم همچون بیماری صرع، اختلالات خواب و مشکلات معده باشند و باید در کنار درمان اوتیسم به درمان این بیماری ها هم پرداخت.

پیشگیری از اوتیسم

هنوز هیچ راهی برای پیشگیری از ابتلای کودک به اوتیسم یافت نشده است. با اینحال با درمان بموقع بیماری بهبود یافته و مهارت های اجتماعی و کلامی کودک ارتقا پیدا می کند. اگر کودک شما مبتلا به اوتیسم است با مراجعه به مشاوران و متخصصان برای آشنایی با راههای مختلف بهبود کودک، به کودکتان کمک نمایید. درمان بموقع برای کودک مفید بوده، زندگی را برای او آسان تر کرده و از افزایش شدت بیماری اوتیسم پیشگیری می نماید.

 

 

منابع

  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/autism/basics/definition/con-20021148
  • http://www.webmd.com/brain/autism/autism-topic-overview

منبع تصاویر 

  • raisingchildren

 

 

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

کمک های اولیه

دل درد و تهوع در کودکان

دل درد و تهوع در کودکان

اطلاعات دارویی

ملاتونین

موارد استفاده و عوارض ملاتونین

اطلاعات پزشکی

خودبزرگ بینان

بیماری خود بزرگ بینی

اطلاعات پزشکی

تب

سرخک چیست؟ علائم، علل و درمان سرخک

رانینگ تایتل

افسردگی

افسردگی چه تاثیری بر حافظه می گذارد؟

اطلاعات پزشکی

اختلال وسواس اجباری

اختلال وسواس اجباری (OCD) چیست؟ علائم، علل، تشخیص، درمان آن

سلامت روان

اندام خصوصی کودکان

اندام خصوصی کودکان را چگونه بنامیم ؟

اطلاعات دارویی

ال کارنیتین

موارد استفاده و عوارض ال کارنیتین

اطلاعات پزشکی

رژ لب بچه ها

چگونه آرایش را از چهره کودکان پاک کنیم؟

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ناشناس گفت:

    در مورد سندرم اسپرگر هم توضیح بدین و درباره نبوغ آنها

  2. اعلان گفت:

    با سلام خواهر زاده ام در بدو تولد توی مغزش گفتند لکه های وجود دارد که باعث شد دست راستش تشنج می شد البته دردش را به شکل خنده وقهقهه ابراز می کرد .وهم اکنون خیلی سنگین حرف می زنه کلاس اول ابتدائی اورا به مدرسه عادی فرستادندولی یادگیری در حد خیلی کم بود حالا اورا به مدارس ویژه فرستادند بهتر شد بدیهی است که در انجا گفتار درمانی هم دارند وکم کم حتی ارتباط برقرار کرده با دوستانش البته هم نوعش می خواستم بگم مسائل بچه هاتون را جدی بگیرید وبه هنگام اقدام کنید.

  3. F.e گفت:

    بنظر من بچتون سالمه این فقط یه شیطنتت کودکانست که دوست داره جلب توجه کنه سعی کنید بیشتر باهاش حرف بزنین وبیشتر به حرفاش گوش کنین اون فقط توجه اطرافیان رو میخواد.

  4. محمد عبدالله گفت:

    درمان کودک سه ساله ام که مشکوک به اوتیسم

  5. امیرحسن گفت:

    سلام.
    انشاءالله همه ی بیماران مبتلا به اوتیسم شفا پیدا کنند.

  6. سحر گفت:

    سلام من پسری دارم که ۱۰ سالشه اصلا علاقه ای به درس نداره و یادگیریش تو درس خیلی ضعیفه شنواییش مشکلی نداره ولی مشکل گفتاری داره یعنی اصلا نمیتونه حرف بزنه دکتر زیاد بردمش فقط گفتن گفتار درمانی لازمه . ولی با این مطالبی که خوندم فک کنم اتیسم داره توروخدا کمکم کنید باید چکار کنم پسرم وقتی با گوشی یا لپ تاپ بازی میکنه اصلا مشکلی نداره خیلیم وارده ولی اصلا تو درسهاش موفق نیست در حدی که ۱۰ سال داره ولی هنوزم کلاس اوله لطفا کمکم کنید با تشکر

  7. سمانه گفت:

    سلام. یه دختر سه وسال نیمه دارم که خیلی حرف میزنه و حرفهای بی معنی زیاد میزنه. مثلا هر چیزی که میشنوه سریع یاد میگیره و تو موقعیت خودش میگه. مثلا موقع خداحافظی میگه خداحافظ بعداز ظهر می بینمت. حالا شب باشه یا صبح فرقی نمیکنه این جمله رو موقع خداحافظی میگه ولی وقتای دیگه نمیگه ها. ازین نمونه ها زیاد داره. یا مثلا یه سوال که ازش میپرسی جوابتو درست میده ولی در ادامه اش حرفای بی معنی دیگه ای هم میگه. آیا اوتیسمه؟

  8. رویا گفت:

    سلام خسته نباشید.پسر من ۲ سال و ۷ ماهش.۳ ماه پیش تشخیص مشکوک به اوتیسم گرفت روزی هم ۷ ساعت تلویزیون نگاه میکرد.حرف نمیزد. تلویزیون قطع کردیم.الان تو این ۳ ماه ۱۰۰ تا کلمه میگه وجملات ۲ کلمه ای.ارتباط چشمی خوبی داره.وبا دیگران خوب ارتباط میگیره و تو جمع بودن دوست داره.کار تکراری نمیکنه.یادگیری شم خوبه.در دو هفته ۴ رنگ و شمارش ۱ تا ۱۰ یاد گرفت با اشکال هندسی…آیا پسر من اوتیسم داره؟

    1. سحر گفت:

      سلام رویا جون بچه شما هیچ مشکلی نداره

  9. مجتبی.ر گفت:

    سلام. ممنون از مطالبی که گذاشتید. من پسری دارم که در یک سالگی بعلت تب بالا تشنج کرد و این موضوع تا یک سال بعدش متاسفانه سه بار تکرار شد. و تا اون زمان فرزندم مثل بچه های دیگه در حال یادگیری و تکامل گفتارش بود اما تقریبا تو سه سالگیش متوجه شدیم به درستی صحبت نمیکنه و در ادای کلمات مشکل داره. حتی زمانهایی میشد که بعلت اینکه نمیتونه منظورش رو برسونه خودشم عصبی میشد یا غصه میخورد. در تمام این مدت هم از قرصهایی مثل فنوباربیتال استفاده میکرده و ما گمان بر این داشتیم این اختلال از عوارض همین دارو هست اما تو سن ۵ سالگی دکتر متخصص مغز و اعصاب به ما گفت که باید از گفتار درمانی برای این بچه استفاده بشه و طی دوسال استفاده از گفتار درمانی شرایط گفتگو کردنش بهتر شده اما مثل هم سن و سالهای خودش نیست و این موضوع در دورانی که تو پیش دبستانی بود براش مشکل ایجاد میکرد و بچه های دیگه به تمسخر میگرفتنش.امسال هم کلاس اول دبستانه و متاسفانه دل به درس خوندن و انجام تکالیف نمیده و همش میگه نمیتونم یا بلد نیستم و به هر طریقی از زیر بار تکالیف شونه خالی میکنه. در کنار این قضیه همچنان گفتارش هست که مشکل داره و این موضوعات باعث شده آموزگارش و مدیر در خصوص انجام تکالیفش ما رو خواستم و یه تذکر سفت و سخت دادن. حتی مدیر مدرسه گفته اگه تا اواسط سال تحصیلی نتونه خودش رو با دانش آموزای دیگه تطبیق بده مجبوریم عذرش رو بخوایم. ما هم برای این بچه از روشهای مختلف تشویق و تنبیه و جایزه و … استفاده کردیم تا بتونه رغبت به درس خوندن داشته باشه اما بازهم از زیر بار دذس و مشق در میره. خواستم از شما مشاوره بگیرم که بنظر کارشناسای پزشکیتون الان با این شرایط ما چه اقدامی برای بهبود شرایط تحصیلی و گفتاری پسرمون میتونیم انجام بدیم. لازم به ذکره که تو کارهای دیگه خیلی هوشش بالاست و مشکل ما فقط همون مواردی هستش که عرض کردم.ممنون

  10. شهربانو گفت:

    با سلام
    من یه دختر ۴ ماهه دارم که هشت ماهه با پاره شدن کیسه آب به دنیا اومد .منتهی دکتر سه روز منو بستری کرد تا آمپول دگزا بزنه تا ریه هاش کامل بشه . دختر من خیلی کم گریه میکنه و تا ۳ ماهگی اکثرا خواب بودو ارتباط چشمی نداشت .همیشه سقف رو نگاه میکرد .از ماه ۴ خیلی بهتر شده ولی با این حال من خیلی نگرانم .آخه میگن موقع تولد اگه اکسیژن به بچه نرسه ممکنه مبتلا به اوتیسم بشه .لطفا منو راهنمایی کنید خیلی نگرانم شبا از فکر نمیتونم بخوابم . با کسی هم نمیتونم در میون بزارم.ممنون

  11. مسعود گفت:

    با سلام
    ۱- احتمال وقوع بیماری پس از ۴ سالگی یعنی بعد صحبت کردن کامل پسر بچه امکان پذیر است یا این بیماری از بدو تولد اغاز می سود؟؟
    ۲-نحوه درمان آن یا کارهایی که والدین باید برای بهبود هر چه سریعتر ورشد بهتر فرزند انجام دهند چیست؟
    ۳- اشنای ما بصورت کامل تکلم می نموده که پس از مدتی تکلم هم اکنون صحبت نمی کند و نسبتا منزوی می باشد و حرکات تکراری مانند دست زدن انجام می دهد و در روابط با محیط دچار مشکل است چند درصد احتمال بیماری اوتیسم وجود دارد؟

    1. با سلام به ندرت پس از چهار سالگی بروز می کند ولی احتمال وجود دارد با مراجعه به روانپزشک و اجرای دستورات طبق نظر ایشان درمان این بیماری صورت می گیرد

  12. اعظم ماهر گفت:

    بسیار بسیار استفاده کردم…..سپاسگزاریم از زحمات شما

    1. سلام و سپاس از لطف و محبت شما خواننده گرامی

  13. سیروس رازقی گفت:

    لطفا”درخواست مقالات جدید درباره اتیسم

  14. farhadahmadvand گفت:

    سلام من پسری دارم که تا ۳سالگی صحبت کرده است الان ۶ سالش است که اتیسم دارد و بیش فعال است میبایست چکار کنم

  15. رضا گفت:

    با سلام لطفا یک متخصص خوب برای درمان بیماری اوتیسم بمن معرفی کنید هم منصف باشه هم بیخودی خرج در دستمون نذاره موسسه کار درمانی خوب می خوام ممنون میشم

  16. پیمان خرم گفت:

    پسر خواهرم این علایم را داشته حالا ۴٫۵ سالشه ولی پدرش قبول نمیکنه اگه بتونیم با یک خانواده که بچه اوتیسم دارند اشنا بشیم خیلی خوبه ادرس فارس شهر خنج تلفن ۰۹۱۷۱۸۰۴۴۶۴

    1. باسلام خدمت شما
      به ایشان بفرمایید با انکار بیماری و عدم مراجعه به پزشک فقط مشکل کودک را شدیدتر می نمایند. همچنین اگر بازهم نتوانستید ایشان را قانع کنید حداقل خود و خواهرتان برای دریافت مشاوره های لازم به روانپزشک مراجعه نمایید.

  17. ... گفت:

    من یه اوتیستیک هستم
    خواستم بگم اگه به فردی مشکوک هستین سریع اقدام به درمان کنین
    خیلی سخته
    خیلی…

  18. من گفت:

    سلام.من در فامیل پسر بچه ای رو میشناسم ک تا حدودی این علایم رو داره ولی اون حالت گوشه گیری یا دوری از اجتماع رو نداره و برعکس زیاد تو جمع هم حضور پیدا میکنه ولی تو صحبت کردن و یادگیری و بعضی چیزای دیگه مشکل داره. فک نکنم پدرومادرشم اینها رو بعنوان یک بیماری بپذیرند.سنشم حدود هفت هشت ساله
    ایا با این خصوصیاتی ک گفتم با توجه ب اینکه گوشه گیر نیس این مشکل اوتیسمه?

    1. باسلام خدمت شما
      میبایست کودک را به متخصص روانپزشک نشان داده تا بررسی شود و مشکل وی تشخیص داده شود بدون آزمایش های لازم نمی توان در این زمینه نظر داد.

  19. nasrin گفت:

    باید تبلیغات زیادی راجب این بیماری بشه چون خیلی از خانواده ها با ناآگاهی از این بیماری تصورات خرافی دارند و قکر می کنند که فرزندشون جنی شده و تحد انجام کارای غیر معقول قرارشون میدن من خودم پرستار یکی از این بچه ها هستم و فقط نیاز به صبر و حوصله و تمرین داره تا این بچه ها بهبود پیدا کنند.

    به امید سلامتی برای همه این فرشته های دوست داشتنی..

    1. سپاس از شما
      پرستاری از بیماران کاری بسیار بزرگ و ارزنده می باشد.

  20. سارا گفت:

    برادره من اختلاله اوتیسم داره مادره من در دوره بارداری دچاره آنفلونزای شدید شد این تشخیص دکتر بود از آنتی بیوتیک زیاد استفاده کرد همچنین استرس زیاد داشت به نظره من باید رابطه ای بین اوتیسم و ویروس باشه و استرس و عوامله بیرونی

  21. tara گفت:

    سلام می خواستم خواهش کنم اگه میشه مطالبی درباره ی سندروم کابوکی هم بزارید
    ممنون

    1. باسلام خدمت شما
      چشم انشالله در آینده مطالبی با مزمونی که خواسیتد قرار می دهیم.

  22. reza گفت:

    باعرض سلام وخسته نباشید.
    عزیزان باید در مورد بیماری اوتیسم بیشترتبلیغ کنید تاخانواده ها بیشتر با این بیماری آشنا شوند.
    ارزوی موفقیت برای شماوارزوی سلامتی برای همه بیماران.

    1. سلام و سپاس از لطفتون چشم انشاالله در آینده مطالب بیشتری در اینباره قرار می دهیم.