سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

نحوه استفاده از مایکروویو

آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که هنگام گرم کردن غذا جلوی مایکروویو می‌ایستند؟ آیا شما غذای خود را در مایکروویو دوبار و حتی گاهی بیشتر گرم می‌کنید؟ آیا از ظروف معمولی و پلاستیکی برای گرم کردن یا یخ‌زدایی استفاده می‌کنید؟

 پس بهتر است یک بار دیگر شرایط استفاده از مایکروویو و اما و اگرهای علمی استفاده از آن را مرور کنیم.

 

نحوه استفاده از مایکروویو

نکته اول: گرم نکردن شیر​ کودک با مایکروویو

آنزیم های موجود در شیر که به هضم غذا و جذب مواد مغذی کمک می کنند، در مایکروویو از بین می روند. این مساله می تواند برای کودکان که دستگاه ایمنی قوی ندارند، مشکل ساز باشد.

نکته دوم: استفاده نکردن از ظروف پلاستیکی غیرمجاز

هیچ گاه از ظروف پلاستیکی و کیسه های ویژه بسته بندی در مایکروویو استفاده نکنید. پلاستیک، حاوی مواد سمی نظیر پلی استرین، بیسفنول آ و استیرن تریمر است که در صورت تابش الکترومغناطیسی ریز موج ها می توانند، وارد غذا شوند. گذاشتن شیشه شیر پلاستیکی کودکان در مایکروویو به معنی آزادسازی عوامل سرطان زا نظیر بیسفنول آ است. آزاد شدن این ترکیب شیمیایی سمی می تواند به بیماری دیابت، بلوغ زودرس، انواع سرطان ها و چاقی مفرط منجر شود. مواد و ترکیبات شیمیایی که از این طریق آزاد می شوند، بروز اختلالات جدی هورمونی را در پی خواهند داشت. در صورتی که مجبور هستید از پلاستیک در مایکروویو استفاده کنید، سعی کنید دست کم از جنس پلی پروپیلن ها یا پلی اتیلن ها استفاده کنید. ظروف ویژه مایکروویو در بازار موجود است، هنگام خرید حتما به این موارد توجه داشته باشید.

نکته سوم: دوری از قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیس

هنگام کار دستگاه، بهتر است از ایستادن جلوی آن پرهیز کنید. غذا در مایکروویو در معرض تشعشات ریزموج های الکترومغناطیسی قرار می گیرد. مایکروویوها نوعی انرژی الکترومغناطیسی با فرکانس های بالا هستند که در تماس با ماده غذایی، ملکول های آب موجود در غذا را به چرخش در می آورند. این جابه جایی سریع باعث اصطکاک بین ملکول ها و سرانجام افزایش درجه حرارت می شود. تحقیقات مرکز بهداشت کانادا نشان داده مقداری از این انرژی مایکروویو ممکن است هنگام مصرف به بیرون نشت کند. تا زمانی که از دستگاه بخوبی نگهداری شود، خطر کسی را تهدید نمی کند، اما مشکلات مکانیکی، تمیز کردن غیراصولی و بازماندن در به هر شکل می تواند باعث نشت این امواج شود. مرکز بهداشت کانادا توصیه کرده هنگام کار دستگاه بهتر است افراد جلوی آن قرار نگیرند تا اگر به هر دلیلی دستگاه نشتی داشته باشد، خطری متوجه سلامت آنها نشود.

نکته چهارم:جدی گرفتن علائم

اگر هنگام کار با دستگاه احساس سردرد و گیجی می کنید، بهتر است از آن فاصله بگیرید و هر چه سریع تر با پزشک مشورت کنید.

نکته پنجم: گرم کردن مایعات

از آنجا که اساس گرم شدن در مایکروویو را ملکول های آب به عهده دارند، بنابراین حرارت مایعات معمولا از ظروف نگهدارنده شان بیشتر است. اگر یک فنجان را در مایکروویو قرار داده اید و بعد از زمان لازم به نظرتان آن طور که باید گرم نمی آید، حتما به یاد داشته باشید که ممکن است محتویات فنجان از ظرف آن گرم تر باشد. گرم کردن بیش از اندازه آب و مایعات در مایکروویو نه تنها باعث هدر رفت انرژی می شود، بلکه حتی ممکن است باعث سوختگی شود. سال ۲۰۰۵ میلادی خبر سوختگی درجه یک شخصی که قصد داشت لیوان آب خود را در مایکروویو به جوش بیاورد، بسیار خبرساز شد. متخصصان هشدار می دهند گرم کردن بی رویه آب یا مایعات در مایکروویو می تواند باعث تسریع حرکت مولکول ها و حتی فوران ناگهانی آنها شود. گرم شدن آب یا شیر در مایکروویو لزوما به معنای تشکیل حباب نیست. مایعات در مایکروویو ممکن است به نقطه جوش و حتی فراتر از آن برسند، اما در آنها حبابی
ایجاد نشود.

نکته ششم: پرهیز از گرم کردن دوباره غذا

دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا اعلام کرده اند گرم کردن مجدد غذا در مایکروویو، غیربهداشتی است، چراکه باکتری ها در طول پروسه سرد شدن شروع به رشد و تکثیر در غذا می کنند. گرم کردن مجدد نه تنها آنها را از بین نمی برد، بلکه در مواردی باعث مسمومیت غذایی هم خواهد شد.

نکته هفتم: مصرف برق مایکروویو

مایکروویو و کتری برقی جزو وسایل پرمصرف انرژی هستند، در نتیجه بهتر است در زمان اوج مصرف از آنها کمتر استفاده شود.

فرناز حیدری – ضمیمه سیب

 

سایت پزشکی راستینه 

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

پوست و مو

درمان تجمع رنگ‌دانه‌ها ( پیگمانتاسیون )

بهبود پیگمانتاسیون در خانه

پوست و مو

جوش‌های سرسیاه

۸ روش پاک‌سازی جوش‌های سرسیاه

سلامت عمومی

مصرف آنتی‌بیوتیک‌

بایدها و نبایدهای آنتی‌بیوتیک

تغذیه و سلامتی

خواب خوب

چه غذاهایی بخوریم تا بهتر بخوابیم؟

تغذیه و سلامتی

پاکسازی کبد

بهترین خوراکی ها برای پاکسازی کبد

تغذیه و سلامتی

زنجبیل

۳۰ خوراکی که باعث کاهش درد مفاصل و التهاب می شوند!

تغذیه و سلامتی

سیر

۲۰ مسکن درد طبیعی در آشپزخانه شما

تغذیه و سلامتی

15 خوراکی غنی از منیزیم

با خوردن این ۱۵ خوراکی از بروز سکته مغزی جلوگیری کنید!

تغذیه و سلامتی

نشانه های اختلال در کبد

نشانه های هشدار دهنده اولیه آسیب کبدی!

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *