ساختمان پزشکان+

شما در حال حاضر اینجا هستید :

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه اطلاعات درمانی اطلاعات دارویی ویتامین B12 چیست؟ فواید و مضرات ویتامین B12 کدام است؟

به کانال تلگرام بپیوندید

Join Our Telegram Channel

ویتامین B12 چیست؟ فواید و مضرات ویتامین B12 کدام است؟افزودن دیدگاه

ویتامین B12 یا Cobalamin یکی از انواع ضروری ویتامین های محلول در آب می باشد و در طیف مختلفی از خوراکی ها از جمله ماهی، گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی یافت می شود. ویتامین ب۱۲ معمولا به همراه سایر ویتامین های گروه B در محلول ها و مکمل های ویتامین B12 استفاده می شود. ویتامین B12 برای یکسال در کبد افراد ذخیره شده و خطر ابتلای افراد به کم خونی را کاهش می دهد. ویتامین B12 نقشی مهم در تولید DNA ایفا کرده و همچنین در سالم نگه داشتن اعصاب و گلبول های قرمز موثر است.

چرا افراد ویتامین B12 مصرف می کنند؟

ویتامین B12 بعنوان درمانی برای خیلی از بیماری ها و مشکلات استفاده می شود. این ویتامین به درمان بیماری های و مشکلاتی همچون کم خونی وابسته به کمبود ویتامین B12، خستگی، آلزایمر، بیماری های قلبی، سرطان سینه، کلسترول بالای خون و بیماری سلول داسی شکل کمک می کند. هرچند تحقیقات بیشتری لازم است اما تحقیقات فعلی نشان میدهند که این ویتامین در درمان سکته مغزی و سرطان ریه تاثیری ندارد.

مکمل های ویتامین B12 برای افردیکه کمبود ویتامین دارند، مفیداند. کمبود ویتامین B12 در افراد بالای ۵۰ سال معمول تر است. سطوح پایین ویتامین B12 در بدن می تواند باعث خستگی، ازدست دادن حافظه و سایر مشکلات سیستم عصبی بدن گردد.

یک تحقیق جدید نشان میدهد که مصرف ویتامین B12 همراه با فولیک اسید و ویتامین B6 دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) را در زنان بخصوص آنهایی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند، کاهش می دهد.

چقدر ویتامین B12 باید مصرف کنیم؟

میزان توصیه شده مصرف ویتامین B12 چه از منابع خوراکی و چه از مکمل ها به شرح جدول زیر می باشد:

گروه سنی میزان مناسب مصرف ویتامین B12
۰-۶ ماه ۰٫۴ میکروگرم در روز
۷-۱۲ ماه ۰٫۵ میکرو گرم در روز
۱-۳ سال ۰٫۹ میکروگرم در روز
۴-۸ سال ۱٫۲ میکروگرم در روز
۹-۱۳ سال ۱٫۸ میکروگرم در روز
۱۴ سال و بیشتر ۲٫۴ میکروگرم در ماه
زنان باردار ۲٫۶ میکروگرم در روز
زنان شیرده ۲٫۸ میکروگرم در روز
بنظر می رسد ویتامین B12 حتی در مقادیر زیاد هم بی خطر بوده و محققان هنوز سطح محدودیتی برای مصرف این ویتامین نیافته اند.

منابع طبیعی ویتامین B12 کدام اند؟

بعضی از منابع غنی ویتامین B12 شامل:

  • انواع ماهی ها
  • گوشت قرمز
  • گوشت ماکیان و تخم مرغ
  • محصولات لبنی همچون شیر، ماست و …
  • غلات و حبوبات غنی شده با این ویتامین

عموما برای تامین نیاز بدن به ویتامین B12 استفاده از منابع طبیعی بهتر است. اما پزشکان بعضی از اوقات خوراکی های غنی شده و مکمل های این ویتامین را برای افراد بالای ۵۰ سال تجویز می کنند. هرچه سن ما بیشتر می شود، جذب ویتامین B12 برای بدن ما سخت تر می شود.

خطرات و عوارض ویتامین B12 کدام است؟

  • آلرژی به ویتامین B12، افرادیکه به ویتامین B12 آلرژی دارند باید از مصرف مکمل های ویتامین B12 خودداری نمایند. این آلرژی بصورت ورم، سوزش و خارش پوست و شک خود را نشان می دهد.
  • عوارض جانبی ویتامین B12، مصرف این ویتامین در مقادیر عادی اغلب بی خطر و عوارض است. مصرف مقادیر بالای این ویتامین می تواند باعث جوش صورت شود.
  • تداخلات دارویی ویتامین B12، داروهای درمان رفلاکس معده، دیابت و سایر بیماری ها جذب ویتامین B12 را برای بدن سخت تر می کنند.

عوارض کمبود ویتامین B12

کودکانی که مادرشان کمبود ویتامین B12 دارد و از شیر وی استفاده می کنند، درخطر ابتلا به مشکلاتی از جمله افت رشد و کم خونی شود. بعضی از تحقیقات هم نشان می دهند که کمبود ویتامین B12 در مادران باردار می تواند تاثراتی برروی عملکرد روانی نوزادان داشته باشد.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

پوست و مو

ویتامین پوست

آیا واقعا راز پاکسازی پوست در این ۵ ویتامین است؟

تغذیه و سلامتی

شیردهی

بهترین و بدترین خوراکی ها در دوران شیردهی

اطلاعات پزشکی

دمانس

۵ راه برای کاهش خطر دمانس یا زوال عقل

اطلاعات دارویی

سیپروفلوکساسین

موارد استفاده و عوارض قرص سیپروفلوکساسین

تغذیه و سلامتی

تاثیر تغذیه در کهنسالی

تاثیر تغذیه در کهنسالی

تغذیه و سلامتی

غذا کار فکری

کسانی که کار فکری دارند چه بخورند ؟

تغذیه و سلامتی

بهترین غذاهای تابستانی برای کاهش وزن

پوست و مو

زیبایی پوست

زیبایی پوست با مصرف این ۵ ویتامین

اطلاعات دارویی

قرص ویتامین

بهترین ویتامین ها برای کاهش استرس

نظرات کاربران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. حمید گفت:

    باسلام وتشکر از شما لطفا اطلاعات جدید دارویی را به ایملم ارسال فرمایید

  2. Melina گفت:

    سلام،ایا امپول خوراکی B12 مضر است؟

  3. farhad amiri گفت:

    با سلام بسیار عالی و اموزنده با تشکر فراوان مرسی

  4. ابراهیم زاده گفت:

    خیلی ممنون از راهنمایی های شما. موفق باشید

  5. محمود گفت:

    باسلام.ازاطلاعات بسیارمفیدتان درزمینه ویتامینها نهایت تشکر رادارم

  6. zahra گفت:

    باتشکر از راهنمایی خوبتان…

  7. hamid گفت:

    عالیه دستتون درد نکنه

  8. hamid گفت:

    بسیار عالی ممنونم

  9. vahid گفت:

    با سلام و ممنون از شما..
    از اطلاعاتی دادین ممنونم//من در داروسازی زهراوی کار می کنم امیدوارم اخبار و اطلاعات جدید رو بهم ایمیل کنید.مرسی

  10. مجتبی قبادی گفت:

    با سلام و عرض ارادت و خسته نباشید و آرزوی موفقیت برای تمامی دست اندرکاران .

  11. jan ali گفت:

    ﻣﻴﺨﻮاﻫﻢ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ b12 ﻣﻌﻠﻮﻣﺎﺕ ﺣﺎﺻﻞ ﻧﻤﺎﻳﻢ