ساختمان پزشکان+

شما در حال حاضر اینجا هستید :

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه اخبار ویتامین D چیست؟ فواید و مضرات ویتامین دی کدام است؟

به کانال تلگرام بپیوندید

Join Our Telegram Channel

ویتامین D چیست؟ فواید و مضرات ویتامین دی کدام است؟افزودن دیدگاه

ویتامین دی (Vitamin D)، در بسیاری از خوراکی‌ها از جمله ماهی ها، تخم مرغ، شیرهای فرآوری شده و روغن کبد ماهی کاد یافت می‌شود. همچنین نور خورشید تولید روزانه ویتامین دی (Vitamin D) در بدن را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد روزانه ده دقیقه قرار گرفتن در برابر آفتاب می‌تواند از کمبود ویتامین D جلوگیری نماید.

واژه ویتامین D به چندین شکل مختلف این ویتامین اشاره می‌نماید. دو فرم مهم برای انسان ها ویتامین D2 که توسط گیاهان و ویتامین D3 که توسط پوست بدن انسان (زمانیکه دربرابر آفتاب هستیم) ساخته می‌شوند، هستند. خوراکی‌ها معمولا با ویتامین D2 یا D3 غنی می‌شوند.ویتامین D

نقش اصلی ویتامین D حفظ تعادل سطح کلسیم و فسفر خون می‌باشد. ویتامین D به بدن برای جذب کلسیم، که برای شکل دادن استخوان ها و حفظ استحکامشان مفید است، کمک می‌کند. ویتامین D به تنهایی و یا همراه با کلسیم برای بهبود سلامت استخوان‌ها و کاهش شکستگی آنها استفاده می‌شود. همچنین ویتامین D ممکن است بتواند در برابر آرتروز، فشارخون بالا، سرطان و سایر بیماری ها از بدن محافظت نماید. 

نرمی استخوان و osteomalacia دوتا از بیماری های قدیمی مرتبط با کمبود ویتامین D هستند. درکودکان کمبود ویتامین دی باعث نرمی استخوان (نرم شدن و ضعیف شدن استخوان) می‌شود. در بزرگسالان کمبود ویتامین D باعث osteomalacia (استخوان ها و ماهیچه های ضعیف) می‌شود. افراد در خطر کمبود ویتامین دی افراد مسن، افراد چاق، افردیکه کم دربرابر نورآفتاب قرار دارند و کودکانیکه فقط با شیر مادر تغذیه می‌شوند، می‌باشند. افرادیکه دچار بیماری هایی همچون فیبروز کیستیک (ساخته شدن بلغم و مخاط در ریه) یا بیماری التهابی روده می‌باشند، در خطر کمبود ویتامین دی می‌باشد.

چرا افرد ویتامین D مصرف می‌کنند؟

ویتامین D برای افراد مبتلا به آرتروز بسیار مهم می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین D و کلسیم بهمراه هم می‌توانند تراکم استخوان را در زنان پس از یائسگی افزایش دهد. همچنین ویتامین D برای درمان بیماری‌های مرتبط با ضعف استخوان همچون نرمی استخوان مفید است.

افرادیکه سطح ویتامین D بدنشان پایین است، برا جبران آن ممکن است به مکمل‌ها احتیاج دارند. کمبود ویتامین D در افراد زیر متداول‌تر است:

  • افرادیکه بالای ۵۰ سال هستند.
  • افرادیکه خیلی کم دربرابر خورشید هستند.
  • افرادیکه مشکلات کلیه و یا سایر بیماری ها جذب مواد معدنی را برای آنها سخت کرده است.
  • افرادیکه پوست تیره‌ای دارند.
  • افرادیکه با مصرف لاکتوز مشکل دارند.
  • افرادیکه گیاهخوار هستند.
  • کودکانیکه فقط شیرمادر دریافت می‌کنند.

ویتامین D برای بیماری‌های قلبی و عروقی، شامل فشارخون بالا و کلسترول خون بالا استفاده می‌شود. همچنین این ویتامین برای سایر بیماری ها همچون آرتریت روماتوئید، ضعف عضلانی، بیماری ام اس، آسم، برونشیت و بیماری‌های دهان و دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ویتامین دی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری های خودایمنی و پیشگیری از سرطان استفاده می‌شود، هرچند که مدارک کافی برای تاثیر ویتامین دی در این بیماری ها وجود ندارد.

کمبود ویتامین دی ممکن است بتواند باعث مشکلات هورمونی، ضعف و درد ماهیچه‌ها و سایر مشکلات شود. تحقیقات نشان می‌دهند که لوسیون های تجویز شده ویتامین D برای درمان پسوریازیس مفید می‌باشند.

چقدر ویتامین D باید دریافت کنید؟ 

انستیتوی پزشکی (IOM) میزانی برای مصرف ویتامین D پیشنهاد داده است. دریافت این میزان ویتامین D از طریق رژیم غذایی (بهمراه یا بدون مکمل‌ها) باید برای حفظ سلامتی شما کافی باشد. این میزان:

  • ۶۰۰ IU درروز برای افراد بین ۱ تا ۷۰ سال
  • ۸۰۰ IU در روز برای افراد بالای ۷۰ سال

بعضی از متخصصان معتقدند این مقدار بخصوص برای افرادیکه در خطر آرتروز هستند، بسیار کم است. برای تخمین ویتامین D مورد نیازتان با پزشک مشورت نمایید. بیاد داشته باشید جدیدا (IOM) بیشتر از ۱۰۰۰ تحقیق راجع‌به ویتامین D را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که مصرف زیاد ویتامین D لازم نبوده و حتی می‌تواند مضر باشد. (IOM) اخطار می‌دهد که مصرف بیشتر از ۴۰۰۰ IU در روز می‌تواند بصورت بلقوه خطرناک بوده  میزان بیشتر از ۱۰۰۰۰ IU در روز با آسیب های کلیه و بافت‌ها همراه است.

منابع طبیعی ویتامین D کدام‌اند؟

بهترنی منبع طبیعی ویتامین D نور خورشید می‌باشد. فقط روزانه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرارگرفتن در برابر نور آفتاب بدون ضدآفتاب می‌تواند ویتامین D مورد نیاز شما را تامین نماید. ویتامین D همچنین در کره، تخم مرغ، ماهی ها از جمله سالمون و تن یافت می‌شود. بعضی از غذاهای غنی شده همچون شیر و سایر غذاها نیز حاوی ویتامین D می‌باشند.

برای آشنایی با سایر منابع ویتامین D و کلسیم مقاله زیر توصیه می‌شود:

غذاهایی که برای سلامت استخوان ها مفید اند

خطرات، عوارض جانبی و تداخلات دارویی ویتامین D چه هستند؟

  • عوارض جانبی. در مقادیر نرمال بنظر می‌رسد ویتامین D عوارض جانبی کمی داشته باشد. مصرف روزانه بیشتر از ۴۰۰۰ IU ویتامین D می‌تواند خطراتی را بهمراه داشته باشد.
  • تداخلات دارویی. ویتامین D می‌تواند با خیلی از داروها از جمله داروهایی که برای فشارخون بالا و مشکلات قلبی تجویز می‌شوند، تداخل داشته باشد.اگر روزانه دارو مصرف می‌کنید، قبل از دریافت مکمل‌های ویتامین D با پزشکتان مشورت نمایید.
  • خطرات. مصرف زیاد ویتامین D می‌تواند باعث از درست دادن اشتها، ادرار پی در پی و کاهش وزن شود. همچنین میزان زیاد ویتامین D می‌تواند باعث ایجاد مشکلات کلیوی و قلبی شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اطلاعات پزشکی

چگونگی مصرف امپرازول

موارد استفاده و عوارض امپرازول (پریلوسک)

تغذیه و تناسب اندام

کاهش وزن

قدرت ترکیب مواد غذایی برای کاهش وزن!

اطلاعات درمانی

ترک پوستی (استریا)

ترک پوستی (استریا) از کجا می آید؟

اطلاعات پزشکی

خوراکی های فوق العاده برای زنان

خوراکی های فوق العاده برای زنان

اطلاعات دارویی

10 ویتامین ضروری برای بدنسازی

۱۰ ویتامین ضروری برای بدنسازی

اطلاعات دارویی

ختم ذهبی

۱۴ مکمل گیاهی که نباید آنها را امتحان کنید!

تغذیه و سلامتی

سیب زمینی

۱۱ خوراکی باورنکردنی که برای استخوان ها مفید هستند

تغذیه و سلامتی

علائم سندرم پیش از قاعدگی

۷ ماده غذایی برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

پوست و مو

ویتامین پوست

آیا واقعا راز پاکسازی پوست در این ۵ ویتامین است؟

نظرات کاربران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. علی گفت:

    با سلام خدمت شما من مدت ۴۰ روزه به مادرم هروز ویتامین d3 دادم باید چکار کنم خیلی نگرانم

  2. مسعود گفت:

    سلام
    من۱۵روزه که ویتامینD3و مکمل کلسیم وهموگوبین. روزی یک عدد و کپسول پ کمپلکس دو روز در هفته استفاده میکنم قبل از استفاده این دارو ها یبوست و بی اشتهایی داشتم اما بعد از استفاده تشدید شد فک میکنم ب خاطر استفاده دوز بالای داروهاست درسته؟؟برای برطرف شدنش باید چیکار کنم در ضمن کمبود ویتامینD دارم.
    با تشکر

  3. سارا گفت:

    سلام
    چرا بعد از خوردن قرص ویتامینD احساس تنگی نفس یا تلخی در دهان یا سرگیجه ایجاد میشه
    برای برطرف شدن این علایم باید چکار کرد؟.

  4. هستی گفت:

    سلام وخسته نباشید.ویتامین D3 من ۴٫۹هستش که رنج نرمال اون آزمایشگاه بایدمابین ۳۰تا۵۰ باشه.دکتربرام آمپول تزریق عضلانی تجویزکرده ،هردوهفته یکی،تا ۵نوبت.
    آیا تزریق این ویتامین بااین اندازه به یکباره برابدن ضرر دیگه نمیزنه؟ ممنونم اگه پاسخ بدین.

  5. مژده دهداران گفت:

    ممنون از سایت بسیار خوبتون. فقط از شما سوالی دارم، من حدود یک سال پیش مبتلا به سرطان سینه شدم، البته توده سرطانیم به هیچ غدد لنفاوی متاستاز نداده بود، جراحی کردم، بعد شیمی درمانی و پرتو درمانی، خدا رو شکر الان خوبم، فقط اینکه دکتری در آمریکا به من گفته از بین قرصهای مکمل و ویتامین ها فقط نباید ویتامین D مصرف کنم، آیا این موضوع درسته؟ بی نهایت از شما ممنون میشم که پاسخ این سوال را بدهید، با تشکر از شما

  6. عاصی گفت:

    سلام.مطالب کوتاه، مختصر و مفید بود.

    1. با سلام

      ممنون از توجه شما دوست گرامی

      موید باشید

  7. مانا گفت:

    سلام.من ٢٠ سالمه.ازمايش ويتامين d3 دادم . جواب :٤
    ب من سه تا امپول d3 دادن كه طَي سه ماه بزنم .با تعدادي قرص برأي سه ماه ك بايد هفته اي يكي بخورم .
    ب نظر خودم برأي سن من ويتامين د ٤ خيلي پايينه و خيلي نگران شدم .خيلي هم لاغرم و ريز نقش.اكر داروهارو استفاده كنم درمان ميشم؟

  8. ایران صابری گفت:

    با سلام وخسته نباشید من آزمیش ویتامین d3شده ۱۹۰الان دکتر بهمن فقط کلسیمساده تجویز کرده میخواهم بدانم باید چهکار کنم تا عوارضی نداشته باشد لطفا راهنمایی بفرمایید متشکرم

    1. با سلام بهتر است برای جلوگیری از عوارض قرص کلسیم را با اب فراوان مصرف نمایید

  9. SAYAN گفت:

    باتشکر از سایت خوبتون

    کمالی

  10. پویا گفت:

    سلام،
    در صورتی که به خاطر استفاده زیاد ویتامین د به همراه کلسیم کسی دچار مسمومیت یا اوردوز شود،چه راهی برای از بین بردن مسمومیت وجود دارد؟
    مرسی

    1. با سلام مصرف مکملها باید تحت نظر پزشک باشد در صورت مسمومیت هم حتما باید به پزشک مراجعه شود

  11. ساینا گفت:

    عالی بود چند تا ویتامین D باعث مرگ میشود

  12. samad گفت:

    خدا اجرتون. بده انشاالله. همش رو سفید باشید پیش این مردم

    1. سلام و سپاس از محبت شما خواننده گرامی.

  13. man گفت:

    سلام

    منم بیماری ام اس دارم دکترم بهم آمپل ویتامین D3 داده که هر۱۵ روز یه دونه میزنم اما کلسیم هم استفاده میکنم نمیدونم اینارو که مصرف میکنم خوبه یا بده لطفا منو راراهنمایی کنید

  14. مژگان گفت:

    با سلام وخسته نباشید میخواستم بپرسم آیا ریزش مو هم میتونه بخاطر کمبود ویتامین دی باشه ویتامین دی بدن من ۹؟ با تشکر

  15. maryam.m گفت:

    با تشكر از راهنمايي هاي شما
    لطفاً از خوراكي هاي مفيد براي كساني كه تيروئيد ندارند (طي جراحي درآورده شده است) بنويسيد چون همه رژيم هاي غذايي در رابطه با كم كاري و پركاري تيروئيد نوشته ميشود.

  16. ali zamani گفت:

    سلام – دختر من هشت ساله است . طي آزمايشي پزشك متوجه كمبود ويتامين د۳ شد كه كپسول تجويز كرده . خاله دخترم به علت بيماري ام اس فوت شده . من هم نگران دخترم هستم .
    لطفا راهنمايي كنيد . از شما خيلي ممنون هستم . ۰۹۱۲۸۲۸۸۲۸۹ علي زماني

    1. باسلام خدمت شما
      علتی برای بیماری ام اس کشف نشده و نمیتوان نظری داد اما کمبود ویتامین ۳ ربطی به ام اس ندارد.

  17. maryam گفت:

    ویتامین د من تو ازمایش ۶ می باشد ۴۷ سال دارم قرص ویتامین د ۴۰۰۰ برام تجویز شده که هر ۲۰روز یکی بخورم آیا همین کفایت میکنه لطفا پاسخ دهید

    1. باسلام خدمت شما
      پزشک برای شما با بررسی همه جوانب دارو تجویز می کند
      مقدار تجویزی پزشکتان کافی می باشد.
      در صورتیکه دچار پوکی استخوان شده باشید و یا در آزمایش های آینده مقدار افزایش نیافت احتمالا نیاز به افزایش دوز می باشد.
      در این مدت خوراکی های حاوی ویتامین د را نادیده نگرفته بعلاوه از آفتاب نیز بهره ببرید البته زیاد جلوی آفتاب قرار نگیرید که به پوست آسیب برسد.

  18. کبری گفت:

    سلام .
    من باخوردن شیر دچار مشکل میشم
    از جگرو ماهی تن و این چیزا هم متنفرم
    ویتامین d3 هم زیر ۰٫۳ است یعنی خیلی پایین از درد استخونامم رنج میبرم من چکار کنم خب

    1. باسلام شما احتمالا دچار ناتوانی تحمل لاکتوز خستید از شیرهای بدون لاکتوز استفاده نمایید. برای چذب ویتامین D نیز می توانید از دارو و یا آفتاب مراجعه نمایید ولی بیش از حد خود را در برابر آفتاب قرار ندهید.
      در ضمن مقالات زیر را نیز مطالعه نمایید:
      http://rastineh.ir/%D8%BA%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7-%D9%85%D9%81%DB%8C%D8%AF%D8%A7/

      http://rastineh.ir/%d8%a2%d9%86%da%86%d9%87-%da%a9%d9%87-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%da%a9%d9%84%d8%b3%db%8c%d9%85-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%a8%d8%af%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%af/

  19. wahid گفت:

    با تشکر از مطالب بسيار خوب و مفيد شما . اميدوارم هميشه موفق باشيد . اگر اجازه بفرماييد از مطالب سايت شما با ذکر منبع در سايت خودم استفاده کنم . ممنون

    1. با سلام خدمت شما
      خوشحال میشم که افراد بیشتری از مطالب مرتبط با سلامتی باخبر شوند
      ممنون از شما که حقوق شرعی و قانونی نویسنده رو رعایت میکنید
      سعادتمند و پیروز باشید
      خدانگهدار شما