سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

چگونه غبغب را از بین ببریم!

غبغب سن و سال نمی‌شناسد. مرد و زن هم ندارد. حالتی نازیبا زیر چانه ایجاد می‌کند که خوشبختانه راه درمان دارد. کافی است علت بروز آن شناسایی شود تا بتوان رفعش کرد.

توصیه ابن‌سینا برای رفع غبغبdouble-chin

در طب ‌سنتی رفع چربی غبغب درمان دارویی ندارد بلکه توصیه بر ریاضت است. ریاضت به گفته حکمای طب‌سنتی یعنی ورزش و بهترین ورزش هم پیاده‌روی است. مصرف کمتر غذاهایی که باعث تجمع چربی در ناحیه غبغب می‌شوند مثل برنج نیز توصیه شده است. افرادی که از نظر ژنتیکی زمینه ابتلا به غبغب را دارند، بهتر است یا برنج نخورند یا برنج سبوس‌دار میل کنند زیرا سبوس جلوی تجمع چربی در ناحیه غبغب را می‌گیرد. ابن‌سینا نیز برای رفع چربی غبغب، حمام خشک را توصیه کرده است که امروزه از آن به سونا تعبیر می‌شود. سونای خشک به شرطی که بیش از ۸ دقیقه ادامه نیابد، می‌تواند در رفع چربی ناحیه زیر چانه همراه دیگر ملاحظات مثل ورزش و رعایت تغذیه مفید باشد.

چگونه با ورزش غبغب را کوچک کنیم؟

به کمک ورزش می‌توانید در کنار رژیم‌غذایی چربی ذخیره شده در ناحیه غبغب را از بین ببرید. تمرین‌های زیر به رفع چربی این ناحیه کمک خواهد کرد:

  1. سر و گردن را صاف نگه‌دارید، فک پایین را جلو بکشید، سرتان را تا جای ممکن عقب ببرید و به سقف نگاه کنید، دهانتان را تا جای ممکن باز کنید و همزمان فک پایین را به سمت جلو بکشید. آرام دهانتان را ببندید و سر را به حالت عادی برگردانید. این تمرین را ۱۵-۱۰ بار یا تا زمانی که ماهیچه‌های اطراف فک خسته شوند، ادامه دهید.
  2. سرتان را عقب ببرید و به سقف نگاه کنید. لب پایین را بکشید و لب بالا را به کمک آن پوشش دهید. فک پایین را به سمت بالا بکشید به طوری که احساس کنید عضلات گردن کشیده می‌شود. این وضعیت را برای ۵ ثانیه حفظ کنید بعد عضلات را شل کنید و سر را به وضعیت طبیعی برگردانید. این تمرین را ۵ مرتبه یا تا زمانی که عضلات گردن و فک خسته شوند، ادامه دهید.
  3. سرتان را صاف نگه‌دارید و روبرو را نگاه کنید. زبانتان را تا جای ممکن بیرون بیاورید و پایین بکشید و سعی کنید با نوک زبان چانه را لمس کنید. ۳۰ ثانیه یا تا زمانی‌ که حس کنید ماهیچه‌های پشت زبان و زیر چانه می‌سوزد، در این وضعیت بمانید. زبان را بالا بیاورید تا استراحت کند و دوباره این تمرین را ۵-۳ مرتبه تکرار کنید.

مرد تاریخ‌ساز شوروی غبغب داشت!

میخائیل سرگئیویچ گورباچُف  آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی بود. تلاش‌ها و اصلاحات او باعث پایان جنگ سرد شد اما همزمان یگانگی سیاسی حزب کمونیست اتحاد شوروی را نیز پایان داد و نهایتا باعث فروپاشی شوروی شد. گورباچف که جایزه صلح نوبل را دریافت کرده، اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی، نقش مهمی در پایان دادن به سلطه کمونیسم در اروپای شرقی داشت. دو نمونه از ویژگی‌های بارزی که در چهره او دیده می‌شد و هنوز هم دیده می‌شود، ماه‌گرفتگی و غبغب اوست!

چرا بعضی‌ها غبغب دارند؟

بعضی افراد از نظر ژنتیکی با چاق شدن مستعد ابتلا به غبغب و چاقی صورت هستند. در برخی افراد نیز اختلال‌های اسکلتی وجود دارد و زوایای آناتومیک صورت در آنها استاندارد نیست.

نیمه تحتانی صورت یعنی فک لب پایین و چانه زوایای استانداردی دارد اما فردی که فک تحتانی کوچکی دارد، حالتی مثل غبغب پیدا می‌کند. در خانم‌های سالمند نیز به دلیل شل شدن پوست ناحیه گردن غبغب ایجاد می‌شود.

درمان برحسب دلیل بروز غبغب متفاوت است. اگر علت بروز کوچکی یا عقب‌رفتگی فک پایین باشد، باید با عمل جراحی زیبایی آن را اصلاح کرد. افرادی که ترکیبی از تجمع چربی و اختلال‌های اسکلتی دارند، علاوه بر جراحی زیبایی باید با روش‌هایی مثل لیپولیز و لیپوساکشن و… چربی را نیز برطرف کرد.

در افراد سالمند غبغب را نمی‌توان با لیزر و RF برطرف کرد و باید پوست را به روش جراحی کشید. البته با گذر زمان چون روند پیری ادامه دارد، این مشکل عود می‌کند. دزوکسی کولیک اسید نیز ترکیبی است که در مزوتراپی استفاده می‌شود و می‌توان به کمک آن چربی ناحیه را از بین برد. گرچه در مقاله‌های علمی اثر فوق‌العاده‌ای از آن دیده نشده است. غبغب در زنان و مردان شایع است و با افزایش سن در هر دو جنس به‌وجود می‌آید.

چربی ناحیه غبغب را چطور از بین ببریم؟

درمان اصلی غبغب، لاغر کردن و سوزاندن چربی‌های اضافه با ورزش و رعایت تغذیه و رژیمی سالم است. اگر فردی نتواند به این روش چربی‌های تجمع یافته در غبغب را رفع کند و ظاهر برایش ناخوشایند باشد، باید با روش‌های تهاجمی این چربی را بردارد.

ساده‌ترین و موثرترین روش در‌حال حاضر ساکشن است. لیزر لیپولیز یا کرایولیپولیز درمان‌های کمکی هستند که اصل کار آنها نیز ساکشن است.

تزریق برخی داروها نیز به تجزیه چربی ناحیه کمک می‌کند اما عوارض ناشی از مصرف این داروها مشخص نیست و به‌همین دلیل استفاده از آنها توصیه نمی‌شود.

برخی از این داروها باعث ایجاد فیبروز یا جوشگاه می‌شوند و باید در تجویز آنها دقت کرد. نکته بسیار مهم دیگر اینکه در سنین بالا تجمع چربی ناحیه زیر چانه با شلی پوست همراه می‌شود.

وقتی پوست ناحیه خیلی شل باشد، برداشتن چربی نه تنها به افتادگی پوست کمکی نمی‌کند بلکه آن را نمایان‌تر خواهد کرد. در این شرایط انجام رادیو‌فرکوئنسی یا RF بعد از ساکشن به سفت شدن نسبی ناحیه کمک می‌کنداما تمام این کارها تا‌حدی کمک‌کننده هستند و حتی بعد از ساکشن اگر فرد تغذیه و رژیمش را رعایت نکند، غبغب دوباره برمی‌گردد.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع

  • منبع مقاله پایگاه اطلاع رسانی ایرانیان به نشانی http://www.salamatiran.com/NSite/FullStory/?Id=77763&Type=2
  • منبع تصویر thestar

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اطلاعات پزشکی

واریس

درمان‌های جدید واریس

زیبایی

انجام لیزر لیپولیز

لیزر لیپولیز چیست و چگونه عمل می‌کند؟

زیبایی

عمل لیپوماتیک

از لیپوماتیک بیشتر بدانید

زیبایی

فرآیند کویتیشن اولتراسوند

آیا کویتیشن اولتراسوند در از بین‎ بردن چربی مؤثر است؟

تغذیه و سلامتی

کاهش سریع وزن

کاهش سریع وزن

پوست و مو

روش درمانی شاک‌ویو‌‌تراپی در کاهش سلولیت

درمان سلولیت با شاک‌ویو‌‌تراپی

تغذیه و سلامتی

رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین

رژیم‌هایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین

تغذیه و سلامتی

کاهش وزن بدون رژیم‌های سخت

با اصول تغذیه و رژیم‌درمانی بیشتر آشنا شوید

زیبایی

انواع روش‌های پیکرتراشی غیرتهاجمی

انواع روش‌های پیکرتراشی غیرتهاجمی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. فاطمه زارعی گفت:

    لطفا دانستنیهای پزشگی را ارسال کنید