سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

خواص و فواید پیاز

بسیاری از ما از روی عادت بدون آنکه از خواص پیاز اطلاعی داشته باشیم آن را همراه غذا مصرف می‌کنیم در حالی که پیاز خواص درمانی زیادی از جمله تنظیم فشار و قند خون و پیشگیری از سرطان دارد.فواید پیاز

مریم مهرآزی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با  فارس، در مورد مزایای مصرف پیاز در غذا اظهار داشت: پیاز گیاهی است که اثرات درمانی زیادی دارد و در حال حاضر در تمام مناطق دنیا کشت می‌شود ولی می‌گویند که منشأ آن از ایران و افغانستان بوده است.

وی افزود: امروزه این گیاه تقریباً‌ در محتویات اغلب غذاهای ایرانی به صورت سرخ شده، پخته یا خام و در کنار غذا دیده می‌شود ولی اغلب افراد بیشتر آن را برای خوش طعم کردن غذا یا گرفتن بوی برخی مواد غذایی مانند مرغ استفاده می‌کنند غافل از اینکه پیاز خواص زیادی مانند خاصیت ضد سرطان، درمان بیماری‌های دستگاه و تنظیم قند خون است.

به گفته این متخصص تغذیه ترکیبات موجود در پیاز از تکثیر بیش از حد و تغییر شکل سلول‌ها جلوگیری کرده و معمولاً مانع از بروز سرطان می‌شود.

عضو انجمن تغذیه ایران تصریح کرد: اگر چه خوردن خام پیاز در کنار غذا بوی نامطبوعی دارد اما باید گفت اثر پیاز خام و تازه بر سلامت بیشتر از پیاز‌های سرخ شده یا پخته است و در پیشگیری از سرطان کبد بسیار مهم است.

مهرآزی خاطرنشان کرد:‌ مردم قدیم عصاره پیاز را برای پیشگیری و درمان آسم استفاده می‌کردند و امروزه گفته می‌شود که ترکیبات موجود در پیاز سبب تحریک عضلات صاف و باز شدن نایژه‌های دستگاه تنفسی می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه مبتلایان به دیابت می‌توانند با مصرف پیاز تا حد زیادی قند خون خود را کنترل کنند، افزود: پیاز دارای یک نوع انسولین گیاهی است که برای بیماران دیابتی بسیار مفید است و قند خون را پایین‌ می‌آورد و ترجیحاً‌ مصرف پیاز خام در کنار غذا برای این افراد توصیه می‌شود.

عضو انجمن تغذیه ایران در پاسخ به اینکه آیا این موضوع که توصیه می‌شود در کنار غذاهای رستورانی برای جلوگیری از مسمومیت باید پیاز خورد، گفت: پیاز نوعی آنتی‌بیوتیک قوی محسوب می‌شود که تأثیر فوق‌العاده‌ای در از بین بردن میکروب‌ها دارد بنابراین به افراد توصیه می‌شود برای از بروز مسمومیت غذایی حتماً با غذا پیاز خام مصرف کنند.

مهرآزی بر این نکته تأکید کرد که می‌توان برای از بین بردن بوی پیاز خام پس از مصرف مقداری گردو یا نان سوخته یا مقداری سیب میل کرد اما برخی هم عرق نعنا یا آدامس‌های حاوی اسانس‌های مختلف را انتخاب می‌کنند.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

زیبایی

غبغب

غبغب و چگونگی رهایی از آن

پوست و مو

لیفتینگ با نخ

لیفتینگ با نخ و همه چیز درباره آن

اطلاعات پزشکی

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک: علائم، دلایل و درمان

پوست و مو

درمان تجمع رنگ‌دانه‌ها ( پیگمانتاسیون )

بهبود پیگمانتاسیون در خانه

زیبایی

ورزش دوران بارداری

آنچه باید در مورد تمرینات EMS بدانید

سلامت عمومی

نتایج آزمایش

چگونه آزمایش های خود را متوجه شویم؟

سلامت عمومی

آزمایش کلسترول

تفسیر نتایج آزمایش کلسترول

زیبایی

انجام جراحی زیبایی

هرآنچه که باید از جراحی زیبایی بدانید

زیبایی

انجام عمل ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی (تامی تاک) چیست؟

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *