سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

دلایل باد شکم (معده)، پیشگیری و درمان نفخ شکم

حتماً برای شما هم پیش‌آمده است که به‌خاطر خوردن غذای نامناسب، تغییر در سبک رژیم غذایی و زندگی یا به‌خاطر هورمون‌ها و دلایل دیگر با نفخ باد شکم مواجه شده باشید. جدا از دلایلی که باعث نفخ غیرطبیعی بدن می‌شوند، آزاد شدن گاز از دستگاه گوارش و خارج‌شدن آن از راه معده یک امر طبیعی است که ممکن است در طول روز چندین بار برای هرکسی اتفاق بیفتد. وقتی این اتفاق با فاصله‌های زمانی کوتاه‌تری رخ دهد یا دلیلی غیرعادی عامل آن باشد، از حالت طبیعی بودن خود خارج شده و تبدیل به یک مشکل جسمی می‌شود. اما این در چه شرایطی است؟ پیشگیری و روش‌های درمان نفخ شکم چیست و خوردن چه مواد غذایی یا چه رو‌ش‌هایی می‌تواند این مشکل را بهبود دهد و به شکل طبیعی خودش برگرداند؟ در این مقاله از راستینه قرار است درباره علت باد معده و روش‌های کنترل و دارو برای باد شکم با شما صحبت کنیم. مطمئناً این چیزی است که بارها و بارها با آن روبه‌رو خواهید شد.

نفخ یا باد شکم چیست؟

نفخ یا باد شکم چیست؟

گاز معده که معمولاً به‌عنوان عبور باد یا گاز داشتن شناخته می‌شود، یک اصطلاح پزشکی است که برای انتشار گاز از دستگاه گوارش و از طریق مقعد به کار برده می‌شود. زمانی که گاز در داخل دستگاه گوارش جمع می‌شود اتفاق می‌افتد و یک‌روند کاملاً طبیعی در بدن است. خروج باد شکم در همه افراد و در تمام سنین اتفاق می‌افتد و درست مثل عرق کردن، تنفس و تپش قلب طبیعی و برای بدن ضروری است.

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، هر فرد ممکن است روزانه تا ۱۵ مرتبه تجربه خروج باد شکم داشته باشد. وقتی باد شکم پرتعداد و شدید باشد، ممکن است یک اتفاق غیرطبیعی عامل اصلی این اتفاق شود. در مواردی هم ممکن است باعث استرس، خجالت یا ناراحتی شود. پزشکان معتقدند با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی می‌توان تا حد بسیار قابل‌توجهی این موضوع را کنترل کرد.

گاز به دو صورت در معده جمع می‌شود:

یک: زمانی که هنگام خوردن یا آشامیدن هوا بلعیده می‌شود و باعث تجمع اکسیژن و نیتروژن در دستگاه گوارش خواهد شد.
دو: هنگام هضم غذا که گازهای گوارشی مثل هیدروژن، متان و دی‌اکسیدکربن در معده جمع می‌شوند. هر دو روش، مهم‌ترین علت باد شکم هستند.

علت باد شکم

نفخ شکم بسیار شایع است. همه ما در هر سنی، در سیستم گوارشی خود گاز جمع می‌کنیم. اکثر مردم روزانه حدود ۱۰ بار خروج باد شکم دارند. اگر بیش از این مقدار و به طور منظم باد معده داشته باشید، دچار نفخ معده شده‌اید که دلایلی مختلفی دارد. نگاهی به دلایل این اتفاق در ادامه داشته باشیم.

۱- بلعیدن هوا

طبیعی است که در طول روز، به طور معمول هنگام خوردن و آشامیدن، مقداری از هوا را ببلعید. اگر به طور مکرر میزان بیشتری از هوا را قورت دهید، ممکن است متوجه نفخ بیش از حد شوید. همچنین بلعیدن هوا ممکن است عاملی برای آروغ زدن هم باشد.

دلایلی که باعث می‌شود بیش از حد معمولاً هوا را ببلعید عبارتند از:

  • جویدن آدامس
  • سیگارکشیدن
  • مکیدن اجسامی مثل بالای قلم
  • نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار
  • سریع غذا خوردن
  • انتخاب رژیم‌های غذایی نامناسب

۲- غذا و نوشیدنی

غذا و نوشیدنی

میزان گازی که در اثر خوردن غذاها و نوشیدنی‌ها و تلاش برای هضم آنها تولید می‌شود، بین افراد مختلف و خوراکی‌های مختلف، چه از نظر حجم و چه از نظر بو متفاوت است! برخی مواد غذایی هستند که تأثیر بسیار زیادی روی واردشدن گاز به معده دارند و علت باد شکم هستند. خوراکی‌هایی که باعث باد معده می‌شوند عموماً آن‌هایی هستند که سرشار از انواع پلی‌ساکارید (polysaccharides)  به‌خصوص، الیگوساکاریدها از قبیل اینولین هستند؛ مواردی مثل:

  • کنگر فرنگی، بروکلی، کلم، گل کلم، تره فرنگی، تربچه، شلغم
  • حبوبات همچون لوبیا، عدس و سایر انواع حبوبات
  • بادام‌زمینی، جو، گندم و مخمر درون بعضی از غذاها همچون نان
  • سیر، موسیر، پیاز و سیب زمینی و سیب زمینی شیرین
  • لبنیات در افرادی که با لاکتوز مشکل دارند
  • قندها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی
  • نوشابه‌های گازدار، ماءالشعیر و آب‌میوه‌ها
  • آلو، سیب

هضم این غذاها می‌تواند زمان زیادی طول بکشد و منجر به بوی نامطبوع ناشی از نفخ می‌شود. همچنین برخی از مواد غذایی که بدن نمی‌تواند به طور کامل آنها را جذب کند هم علت باد معده زیاد هستند. این مواد غذایی از روده‌ها به روده بزرگ منتقل می‌شوند، بدون اینکه ابتدا کاملاً هضم شوند. روده بزرگ حاوی مقدار زیادی باکتری است که غذا را تجزیه می‌کند و با رسیدن مواد غذایی هضم نشده به روده بزرگ، باعث آزاد شدن گاز می‌شود. تجمع این گازها هم نفخ معده را به دنبال دارد.

۳- نفخ زیاد به علت بیماری

اگر رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات یا قند نباشد و هوای بیش از حد را قورت ندهید، ممکن است دلیل باد معده زیاد، یک بیماری باشد. شرایط احتمالی ممکن است از یک مشکل موقتی ریشه بگیرد تا مشکلات گوارشی زمینه‌ای که باعث باد معده می‌شوند. برخی از این بیماری‌های شامل موارد زیر است:

  • یبوست، این مشکل عموماً باعث نفخ شکم شده، اما عموماً میزان گاز را افزایش نمی‌دهد.
  • داروها یا مکمل‌های دارویی، انواع مختلف داروها و همچنین مکمل‌ها می‌توانند باعث ایجاد باد معده گردند.
  • عدم تحمل مواد غذایی خاص مثل عدم تحمل لاکتوز در معده
  • بیماری‌های خاص، همچون بیماری انسداد روده، بیماری کرون یا سندرم روده تحریک‌پذیر، گاستروانتریت، دیابت، سلیاک، خودایمنی، رفلاکس معده (GERD)، پانکراتیت، سندرم دامپینگ، کولیت زخمی، زخم معده
  • اختلالات اشتها
  • تغییرات در سطح هورمونی یکی از مهم‌ترین مواردی است که علت باد شکم زیاد در زنان است. این اتفاق بیشتر در خانم‌‌ها و به‌خصوص قبل از دوران قاعدگی به‌وجود می‌آید.

درمان و پیشگیری نفخ یا باد شکم

بسته به علت ایجاد مشکل، روش‌های مختلفی برای درمان نفخ معده وجود دارد. برای درمان نفخ معده در خانه، موارد زیر را امتحان کنید.

درمان باد معده با رژیم غذایی

به رژیم غذایی خود نگاه کنید. اگر حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است که هضم آن دشوار است، سعی کنید آنها را جایگزین کنید. کربوهیدرات‌هایی که هضم آنها آسان‌تر هستند، جایگزین‌های خوبی هستند. اجتناب از مصرف خوراکی‌هایی که باعث ایجاد نفخ و باد شکم می‌شود، بهترین روش برای درمان باد معده است. موز، مرکبات، انگور، سیب زمینی، برنج، کاهو، ماست (البته در افرادی که توانایی تحمل لاکتوز را ندارند، این خوراکی‌ها هم اذیت می‌کند) جزو مواد غذایی مناسب برای ایجاد تغییر در رژیم غذایی است.

دفترچه یادداشت درباره رژیم غذایی خود داشته باشید. این به شما کمک می‌کند تا عوامل محرک را شناسایی کنید. پس از شناسایی برخی از غذاهایی که باعث ایجاد نفخ بیش از حد می‌شوند، می‌توانید یاد بگیرید که از آنها اجتناب کنید یا کمتر بخورید یا به دنبال مصرف جایگزین آنها باشید.

کمتر غذا بخورید. سعی کنید روزانه پنج تا شش وعده غذایی کوچک به‌جای سه وعده غذایی بزرگ‌تر بخورید تا به روند گوارش شما کمک کند. از انجام هر کاری که ممکن است مقدار بلع هوا را افزایش دهد، اجتناب کنید. اگر دچار عادت مصرف سیگار هستید، ترک سیگار کمک می‌کند تا باد معده را درمان کنید. چرا که هنگام کشیدن سیگار، شما هوای بیشتری را می‌بلعید و همچنین سیگار باعث به‌هم ‌ریختن دستگاه گوارش می‌شود. ترک سیگار در خیلی از افراد می‌تواند کمک‌کننده باشد.

ورزش

ورزش‌کردن، نه‌تنها ورزش برای سلامت عمومی بدن خوب است، بلکه باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و در نتیجه کاهش میزان نفخ و باد شکم می‌شود.

دارو برای باد شکم

دارو برای باد شکم

مصرف داروهای بدون نسخه را که منع مصرف ندارند، امتحان کنید. این داروها شامل قرص‌های ذغالی هستند که گاز را از طریق دستگاه گوارش، آنتی‌اسیدها و مکمل‌های غذایی مانند آلفا گالاکتوزیداز (Beano) جذب می‌کنند.

توجه به این نکته ضروری است که این داروها فقط به طور موقت تسکین می‌دهند. البته قبل از مصرف این داروها با پزشکتان مشورت کنید، چرا که این داروها ممکن است مواد لازم سایر داروها را هم جذب کند. پروبیوتیک‌ها هم در بعضی از افراد به کاهش باد شکم کمک می‌کند. ریفاکسیمین، این دارو آنتی بیوتیکی که برای درمان اسهال مصرف می‌شود، تاثیری هم روی باد شکم دارد.

در صورت داشتن نفخ بدون دلیل، یا اگر علائم زیر را همراه با نفخ تجربه کردید، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

  • شکم متورم
  • درد شکم
  • گاز مداوم و شدید
  • استفراغ
  • اسهال
  • یبوست
  • کاهش وزن ناخواسته
  • سوزش سرد
  • خون در مدفوع
  • تشخیص نفخ معده

ممکن است آزمایش خون برای اطمینان از عدم مبارزه بدن با عفونت، تشخیص عدم حساسیت‌های غذایی احتمالی و اطمینان از عدم وجود بیماری دیگری که باعث نفخ شکم شود، ضروری باشد. در مراجعه به پزشک هر مشکل غیرعادی را که سلامت بدن شما را تحت تأثیر قرار داده است، با پزشک در میان بگذارید و اجازه دهید پزشک تشخیص بهتری برای درمان بیماری شما داشته باشد.

چگونه جلوی باد معده را بگیریم؟

برخی از غذاهایی که کمتر باعث ایجاد گاز می‌شوند، عبارتند از:

  • گوشت، مرغ و ماهی، تخم‌مرغ، سبزیجاتی مانند کاهو، گوجه‌فرنگی، کدو سبز و بامیه
  • میوه‌هایی مانند طالبی، انگور، توت، گیلاس، آووکادو و زیتون
  • کربوهیدرات‌هایی مانند نان بدون گلوتن، نان برنجی و برنج

از آن‌جا که همه ما به غذاهای خاصی واکنش متفاوتی نشان می‌دهیم، گاهی اوقات برای جلوگیری از نفخ معده به تغییر رژیم غذایی نیاز است.

کلام آخر

عدم درمان نفخ معده عواقب درازمدتی ندارد. اگر نفخ معده به دلیل عدم تحمل غذایی یا مشکل گوارشی باشد، ممکن است مشکل بدتر شود. همچنین ممکن است عامل بیماری‌های دیگری هم باشد. به همین دلیل ضروری است اگر متوجه روند غیرطبیعی خروج گاز از بدن شدید، حساسیت نشان دهید و مطمئن شوید مشکل قابل‌درمان است.

در برخی موارد، نفخ طولانی‌مدت بیش از حد می‌تواند منجر به مسائل دیگری مانند ناراحتی اجتماعی و تغییر عادات غذایی شود. اگر روی سبک زندگی شما تأثیر زیادی بگذارد، ممکن است بر روحیه شما هم مؤثر باشد. رعایت رژیم غذایی سالم و مراجعه به پزشک در صورت شروع مشکل بر زندگی شما، بسیار مهم است.

سؤالات متداول:

هر فرد روزانه ممکن است چند بار تجربه خروج باد معده را داشته باشد؟

هر فرد ممکن است روزانه تا ۱۵ مرتبه تجربه خروج باد شکم داشته باشد. وقتی باد شکم پرتعداد و شدید باشد، ممکن است یک اتفاق غیرطبیعی عامل اصلی این اتفاق شود. در مواردی هم ممکن است باعث استرس، خجالت یا ناراحتی شود.

علت باد شکم و تکرار غیرطبیعی آن چیست؟

بلعیدن هوا، غذا و نوشیدنی‌های نامناسب یا بیماری مهم‌ترین علت باد شکم است.

درمان باد معده چیست؟

تغییر در رژیم غذایی، ورزش و داروهای مناسب که با نظر پزشک مصرف می‌شوند می‌توانند روش‌‌‌های خوبی برای درمان باد شکم باشند.

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ج.پ. گفت:

    سلام۰علت مشکل عفونت مثانه هست.وباعث یبوست میشه. اب سرد وچیزای تند مثل فلفل ونمک ونارنگی فورآ باعث نفخ میشن.برای عفونت مثانه و معده قرص مترونیدازول باید مصرف بشه.وبرای معده هم قرص دایمیتیکون وشربت آلومینیوم ام جی شیشه ای باید مصرف بشه با دمکرده زیره ونبات هر روز وهر شب بعد از غذا بنوشید.برای رفع یبوست هم که باعث ورم و باد معده میشه خوردن آلو سیاه خوراکی و بهتر از آن جوشاندن چند دانه آلو سیاه خوراکی و چند دانه انجیر خشک در آب جوش وصاف کردن آنها وخوردن شربت آن علاجه.اما نکته مهم اینه که علت اصلی نفخ معده عفونت مثانه است که باعث نفخ معده و یبوست میشه.وهمچنین اسید زیاد معده میباشه که باعث سوزش سر سینه و ورم شکم میشه که بلافاصله باید چند پیاله اب جوش با نبات بخوری به همراه قرص مترونیدازول به همراه قرص سرماخوردگی بزرگسالان یعنی آدولت کولت.اما علت اصلی سوزش معده وترشح اسید معده معده و ورم کردن آن خوردن نوشابه هست و گوجه خام پرنمک وخوردن فلفل دلمه ای داخل آبگوشت و سس تند ودوغ سرد وترش و ترشی و جویدن آدامس مخصوصآ نوشابه. بادام زمینی و موز و سیب زمینی آب پز و سبزی زیاد ونانهی ماشینی خمیری آش رشته که نخود ولوبیا توشه هم بدجوری معده باد و ورم میکنه که باید آب داغ یا چای زیاد روشان بخورین.در واقع نفخ معده تنبلی معده هست.که سبزی بدترین چیز براشه.برای رفع تنبلی معده هم باید نان لواش ، نان سوخاری ،آجیل ،بادمجان کبابی وغذاهای سبک آبکی بدون زردچوبه وفلفل مصرف بشه.موفق وسلامت باشید در پناه خداوند.

  2. ج.پ. گفت:

    ‌‌( درمان) . سلام دوستان عزیز. من درمان این مشکل را به طور تضمین بلدم.سالها از نفخ و ورم معده وسوزش سر معده رنج بردم.تا اینکه رفتم دکتر گفت علت اصلی نفخ عفونت مثانه ست.نوشابه و آب سرد و بستنی و فلفل علت اصلی نفخ و درد میشوند .به هیچ عنوان نخورید.و تنها مصرف قرص مترونیدازول و شربت معده آلمینیوم ام جی ( شیشه ای) علاجشه. ۲- دم کردن زیره به همراه مقداری نبات داخل قوری در بیشتر موقع و مخصوصآ هنگام نفخ مشکل را برطرف میکنه.برای افرادی که بیماری قند دارن نبات نخورید‌لوبیا و بادام زمینی و سیب زمینی آب پز هم بسیار بده ونفخ میاره.برای رفع یبوست هنگام نفخ هم خوردن ۵دانه آلو سیاه خوراکی درمان کامله.ویاجوشاندن ۴دانه آلو سیاه خوراکی با ۴دانه انجیر خشک سریع یبوست را برطرف میکنه..همیشه اب جوش با نبات مرتب بخورید.امیدوارم مشکل عزیزان به آسانی حل بشه.

  3. مروارید گفت:

    درضمن اگر بواسیر دارید هم درمان کنید چون سبب بی اختیاری باد شکم میشود و حتما چکاب کامل شوید شاید بیماریهایی دارید که سبب نفخ میشود

  4. حسین گفت:

    دوستان برای رفع مشکل باد معده بهترین دارو اب انار طبیعیه .حتما امتحان کنید.

  5. رضا گفت:

    حالا اگه بو نداشته باشه چه اشکالی داره بگوریم؟ مگه گو چیس . ی صداس که بیرون میزنه. و گاهی اگه همچو شیشکی کشیده باشه اتفاقا بد نیست. من هر بامداد که از خاب پا میشم چند تایی میگوزم. و بوهم ندارد

  6. رضا گفت:

    سلام من هر بارکه در میان چمع بسته بمانند خانه و میان مهمانان هستم گوزم میگیرد. و از این سبب در میان جمع زیاد پیدام نمیشه. شده که ناخداگاه بهنگام پاروپا انداختن یا بلند شدن و یا پاشنه کفش را کشیدن گوزیده و شرمنده شده ام. چیکار کُنم

  7. فرناز گفت:

    خیلی باد شکمم زیاده.بوی خیلی بدی هم میده

  8. ساد گفت:

    اویشن خم دم کنید و بعد غذا بخورید خوبه

  9. مهدی گفت:

    بی‌شعور درسته صدا نداره ولی همرو خفه میکنی🤨

  10. ناصر گفت:

    سلام دوستان برای شمایی که باد شکم دارید یک راه حل رو پیشنهاد میکنم،البته شاید واسه همه جواب نده اما اگر درصدی رو هم مداوا کنه باز خوبه،من قبلا باد شکم داشتم مثله بقیه دوستان بخصوص زمان خواب که وضع خونه ما طوریه که من و برادرم تو یه اتاقیم،این باد شکم امونه منو بریده بود و به خاطر اینکه بقیه اذیت نشه شبی دو سه بار دستشویی میرفتم،خلاصه رفتم دکتر چند باری آزمایش هم دادم گفت مشکلی نداری،تا اینکه به توصیه یک دوست رفتم و این کارو کردم.هر روز صبح یک قاشق عسل رو همراه سه قاشق سرکه داخل یه استکان حل میکردم (طوری نباشه که مزه شیرینی عسل زیاد خودشو نشون بده) تا ده روز این کارو انجام دادم سر سومین روز موقع اجابت مزاج دیدم که کرمهایی به اندازه انگشت کوچیکم به صورت مرده دفع کردم،فقط دو بار در این مدت مصرف اینارو دیدم،الان خدا رو شکر بهترم

  11. مهندس گفت:

    منم این مشکل رو دارم و واقعا اذیت میشم و آبروریزی میشه گاهی اوقات و از خودم خجالت میکشم😢
    ولی یک راهکار هست هر وقت گوز دارین دستتون بزارین ورودی مقعد و صدا خفه کن میشه و صدا نداره و آبروتون نمیره😂

  12. حمید گفت:

    سلام
    پدر بنده۶۵ ساله زخم معده داره و مدتی هس درد شکم به صورت خطی روی شکم دارد و تمام آزمایشات و سنوگرافی ها سالم هستن ولی با این وجود باز درد میکنه.ممنون

  13. mohammad گفت:

    به این بیماری ماها میگن سندرم باسن بی‌قرار
    قابل توجه دوستان👌

  14. mohammad گفت:

    سلام من خیلی خوشحالم این همه همدرد دارم خدا قوت.

  15. امیرمهدی گفت:

    سلام
    با توجه به مشکلاتی که برای روده و معده در خروج باد پیش میاد چند نکته اساسی بگم همت کنید و عمل کنید،
    روغن مصرفی رو عوض کنید و مصرف آنرا خیلی کم کنید
    و( از شرکت دیگه استفاده کنید)
    نکته دوم اگر معده و یا روده شما صدای بلندی داره و باد می‌چرخه معده و روده شما سرماخوردن ،گاهی به واسطه باد سردی که به بدن یا قسمتی از بدن میخوره اون قسمت سرما می‌خورند و دچار درد میشوند (این قسمت رو جدی بگیرین هر جا که بی دلیل از درون درد میکنن ممکنه سرما خورده باشند)با گرم کردن شکم و خوردن گرمیجات خوبش کنید
    چادر ببندید به کمر و شکمتتون و زنجبیل و عرق زنیان و (گیاه شیرین بیان) بخورید
    در مورد ورم معده باید ببینید از دهانتان بوی تندی میدهد یا زیر قسمت پایینی قلب درد می‌گیرد گیاه شیرین بیان درمانش هست برای ورم معده خیلی خوب هست حتما یک ساعت بعد غذا بخورید مگرنه حالتان رد می‌شود،به بچه هاتون هم بدید شاید معده دچار مشکل شده مورد بعد اینه هیچ دکتری نباید بگه خوب نمیشه باید بگه نمیتونم درمان کنم که عاجزن، دکتر طب سنتی برید نه هر داروگیاهی که با چند تا کتاب خوندن اسمشو بذارن دکتر،باید ببینین مدرک طب سنتی دارن با نه هر چی مدرکشون بالاتر باشه بهتره ،معمولاً روپوش سفید میپوشن ،تمام حواستون به ابن باشه بدنتون چه موقع عکس العمل نشون میده از حبوبات لوبیا و غیره باداور هستند ی مدتی نخورین از چای دارچین هم مصرف نکنین باداورهستند،زردچوبه که گرم هست استفاده کنید
    باتشکر

  16. جواد گفت:

    سلام عرض و ادب آقا دکتر وقت بخیر خسته نباشین
    حدود یکسالی هست که در سمت راست شکمم باد دارم و دکترم رفتم جواب نگرفتم پیشنهادتون چیه

  17. عادل گفت:

    با سلام من اخر مدفوعم لخته خون در میاد دکتر رفتم شیش ماه خوب بودم الان ک داروهارو ول کردم دو شبه باز خون ریزی دارم

  18. mo_ha969 گفت:

    اسم دکتری که مشکل من رو حل کرد دکتر اردکانی ،متخصص طب سنتی در مشهد واقع در میدان تختی هست.چون دیدم خیلیا این مشکل رو دارن گفتم بگم شاید بتونم کمکی کرده باشم

  19. mo_ha969 گفت:

    من سالها مشکل نفخ و اسهال داشتم.دکترا میگفتن روده تحریک پذیر داری.باید با همین بسازی.داروهای مختلف رو تست کرده بودم جواب نداد.پدرم در اومده بود.تا اینکه یک دکتر طب سنتی بهم عرق انیسون رو پیشنهاد کرد.خود تخم انیسون رو هم میشه استفاده کرد.تا ۹۰%مشکلم رو حل کرده.البته رو من جواب داده.روی بقیه نمیدونم

  20. امیر گفت:

    ابرویم پیش بچه هام رفته روزی صد بار صدا میدم با صدای بلند بعضی وقتها بچه ها از خواب میپرند صداش بلنده اخه .چکار کنم

  21. Sara گفت:

    خیلی باد دارم کمککککک

  22. فاطمه گفت:

    کاش فرهنگ سازی میشد و کسانیکه بی اختیار بادی چه با بو و چه بی بو خارج میکردن شرمنده نمیشدن.والا استرس و خجالت نزد دیگران بیشتر آدما رو تو فرهنگ ما عذاب میده.به نظر من اگه کسی از روی عمد این کار رو بکنه زشت و ناپسنده،غیر از اون باشه بیماریه و واقعا نمیشه کاریش کرد.

  23. amir گفت:

    ممنون از مطلب مفیدتون

  24. فرشته گفت:

    سلام.انگل های روده ای باعث نفخ معده می شوند .

  25. Abolfazl گفت:

    سلام بخاطره اینه که استرس میگیرید استرس باعث افزایش فشار خون میشه و این فشار به شکم هم وارد میشه و بقیشم که میدونید..کاریش نمیشه کرد

  26. سارا گفت:

    من بخاطر باد معده میخوام خودمو بکشم چون هر راهی ک بگید رفتم خوب نشدم دیگه زندگی برام مفهومی نداره😔

  27. samira گفت:

    توخواب یهو یه حجم زیادی باد شکمم با صدایه بالا خارج میشه و درظول روزم نفخ زیادی دارم.لظفا راهنمایی کنین

  28. بنفشه گفت:

    من موقع مدرسه موقعی که می خوام درس جواب بدم باد از شکمم خارج میشه و صدا دار هم هست اما موقع تعطیلات نه به نظرتون باید چیکار کنم

  29. گل گفت:

    با سلام من نمی دانم که با لاکتوز مشکلی دارم یا نه باید از چه کسی بپرسم

  30. فرناز گفت:

    خیلی باد شکم دارم.ازم باد خارج میشه

  31. مرتضی گفت:

    من قبلا باد شکم داشتم ولی زیاد نبود ولی الان چند روزه هر ۵ دقیقه باد شکم ازم خارج میشه شکمم صدا میده انگار دتری استارت میزنی واسه ماشین و اینکه بدون بو هست ولی با صدای بالا از شدت خجالت نمیتونم حتی سرمو بالا بگیرم اگر راه درمانی هست براش معرفی کنید قبلا میتونستم خودمو نگه دارم برم جای خلوت خودمو راحت کنم ولی الان دیگه نمیشه کنترلش کرد

  32. مهدی گفت:

    ممنون از توضیحاتتون
    واقعا احتیاج داشتم بهش

  33. م.ا گفت:

    با سلام ، چقد خوشحالم ک این فقط مشکل من نیست ، و چن وقتیه خیلی بااین مشکل روبرو شدم، امیدوارم همه دوستان ازدست این مشکل خلاص بشن خداقوت همگی

  34. الهه گفت:

    سلام. ممنون از مطالب خوبتون. من یه پسر ۶ ساله دارم که پیش دبستانی میره، قبلا خیلی یبوست داشت اما الان دیر به دیر میشه، اما خیلی باد دفع میکنه که بیشترش هم بدبو هستن، دوستاش مسخره ش میکنن متاسفانه و اسم روش میذارن، خودشم خیلی خجالتیه و جواب کسیو نمیده. خیلی بیشتر از اینکه اگه خودم اینجوری بودم ناراحتم، حاضرم روزی صدبار خودم اینجوری ضایع بشم ولی اون نه. عاجزانه خواهشمندم یه راه حل بدید یا دکتری معرفی کنید که واقعا حالیش باشه و بتونه علت رو پیدا کنه. پسرم منزوی میشه اینجوری. توروخدا دکتر معرفی کنید.

  35. Saber گفت:

    مرسی ممنون بابت راهنماییتون💜💜

  36. SAMUEL گفت:

    من به شدت این مشکل رو دارم ، به حدی که شکمم به شدت صدا میده و ابروم رو برده ، مثل صداهایی که وقتی گشنته
    و باد شکمم انچنان بهم فشار میاره که نمیتونم کنترلش کنم
    دوستان اگه تجربه مشابهی دارن لطف میکنید به اشتراک بگذارید
    تنها راهی که کمی روی من جواب داد صبح ها بعد از خوردن صبحانه
    خوردن زنجبیل با ماست بود و دم کرده زنجبیل با لیمو
    که چون با خوردن اینا یبوست میگیرم نمیتونم هر روز مصرف کنم
    اما روزایی که مصرف میکنم خیلی تاثیر گذاره

  37. آرمان گفت:

    سلام به همگی:
    بخشی از نظرات دوستان رو خوندم میخوام بگم کا منم چند سالیست که نفخ شکم و زوده دارم و بد جور اذیتم میکنه شبانه روز با این مشکل مواجه هستم…
    ولی یه چیزی میخوام بگم ، اونم اینه که توی این همه نظرات که دوستان هر کدوم یک راهکار ارایه دادند من فقط به یکیش اعتقاد دارم بقیه راهکارها پیش پا افتاده اس..
    همانطو که همه میدونیم نفخ و آروق امریست طبیعی…
    اما راهکار اصلی ، کسانی که به این درد مبتلا هستند حتما و حتما و حتما میکروب معده دارن و باید با مراجعه به پزشک و تجویز داروی بیسموت و مترو نیدازول و پنتو پرازول و رانیتیدین و ….. استفاده کنه تا شخص پس از مصرف دارو به روند نفخ طبیعی برسید.

  38. امیر گفت:

    سلام‌ دوستان من یه دفه سر س ماه ۳۰ کسلو وزن اصافه کردم الان که یه کم لاغر تر شدم وقتی نیم رخ وامیستم معده ام از همه بدنم جلو تره انگار چیکار کنم این لرگده سر جای اولش هیکلمو ریخته بهم.

  39. فاطیما گفت:

    ممنون از شما عزیزان

  40. محسن گفت:

    مطالب مفیدی بود ، ولی تنها چیزی که در رابطه با نفخ شدید و باد زیاد معده منتشر نشده بود و لازم دونستم خدمت دوستان عرض کنم ، در رابطه با اب مصرفی در غذا و اب نوشیدنی بود که به علت اسیدی بودن باعث نفخ شدید وتولید باد میشه اگه بتونین اب قلیایی استفاده کنین صد در صد درمان شده اید بیشتر مشکلات معده و روده و همچنین امراض دیگه پوستی و استخوانی و … هم ب خاطر مصرف اب نا سالمی هست که همه ما داریم استفاده میکنیم ، هر خانواده میتونه با تهیه یه دستگاه قلیایی کننده اب این مشکلات رو ب کلی از بین ببره البته این دستگاه با دستگاه تصفیه اب تفاوت داره ، به هر حال امید وارم این مطلب مفید واقع بشه، با تشکر

  41. Mohammad گفت:

    مشکل باد معده و اروغ بی صدا دارم.معدهام باد کرده

  42. ایران گفت:

    این مشکل که بعضی از دوستان دارن تقریبا تا سالیان سال گریبانگیر ومشکل ساز هستش وبیشتر به خاطر روده های تحریک پذیر ومواد غذایی غیر اورگانیکی که مصرف میکنید هستش فعلا به نطر من بهترین راه تغذیه درست ودوری از پرخوری هست

  43. ربات گفت:

    من وقتی عصبی میشم یا درباره مسائل و موضوعات آزار دهنده و مشکلات زیاد فکر می کنم و یا درباره آنها با کسی حرف می زنم و حرص و جوش می خورم و عصبی می شوم احساس درد در شکم و دچار نفخ و باد معده می شوم و نیاز به دستشویی که پیدا می کنم کمی هم با سختی دفع می کنم. آیا ارتباطی بین عصبی شدن و این مسئله هست؟ آیا مشکل جدی در روده ها دارم؟ چهل سال سن دارم و مرد هستم.

    1. جعفر گفت:

      دلیلش ترشح بیش از حد اسید معده ست که موقع عصبانیت رخ میدهد است .
      سعی کن کمتر عصبانی شوی و جملات مثبت بخوانی و در کانال های شبکه های اجتماعی (مثل تلگرام یا اینستاگرام ) انرژی مثبت ، روانشناسی زندگی و غیره عضو شو .
      ترشح زیاد اسید معده موقعی که شکم خالی است میتواند حتی باعث زخم معده شود .

  44. امیر گفت:

    من دانشجوی یک شهر دیگه هستم، وقتی ایام تابستون خونه هستم مسکلی با باد شکم ندارم، وجود داره اما اذیت کننده نیست و عادیه، اما وقتی میرم دانشگاه باد شکمم زیاد میشه و شکمم ورم میکنه و هیلی اذیت میشم. باخودم فکر کردم چرا باید اینطور باشه؟ دوتا دلیل هست که پی بردم بهشون:
    ۱. روغنی که خونه مون استفاده میکردم با روغن اینجا فرق داره. پس بهتره روغن رو عوض کنید.
    ۲. اب اونجا با اینجا متفاوت هست. اگر میتونید یه مدت اب معدنی بخورید شاید تاثیر داشته باشه.

    1. زهرا گفت:

      سلام شما با معدتون بد رفتاری کردین باهاتون لج کرده برای همونه

  45. Elham گفت:

    بابا بگوزيد بره ي بار پيش دوستام گوزيدم دو تاشون قهر بودند كلي خنديدند و اشتي كردند

  46. ممد گفت:

    جوانی هستم موفق و سالم و مهمترین و تنها مشکل زندگی من این است که نمیتوانم نگوزم
    شبها اگر تنها نخوابم باید چندین بار به بهانه ی دستشویی رفتن بروم و خودم را سبک کنم و این باعث میشود همیشه تنها خوابیدن را ترجیح دهم و وقتهایی که تنها نیستم خواب کوفتم میشود
    سنم بالا رفته است و به این دلیل لعنتی نمیتوانم به ازدواج جدی فکر کنم.
    نخندید غمناک است :((

    1. داران دیش گفت:

      بچه بودم دلدرد زیاد میگرفتم. بابام یه راهکار خوب یاد داد. منم به شما یاد میدم حالش رو ببرید. به دخترخاله پسرخاله هامون هم یاد دادیم هروقت یادشون میاد میخندن.
      شعری هم داره.
      دلت درد میکنه بادی رها کن
      اگر خوب نشدی نفرین به ما کن😛😛😛😛😛😛😜😜😜😜😜😜😜😜
      وقتی تو جمع خودمونی باد معده دادین مثل بازی یار کشی این شعر رو بخونید و با دست به افراد اشاره کنید تا اخر شعر روی کسی تموم بشه.بهتره ۶ نفر به پایین باشن😉بگین؛
      اچوس مچوس بو گندوووو
      هرکی چسید اپندوووو
      😂😂😂😂😂😂
      بعدشم کلی بخندین و این تابو بد بودن گاز و گوز رو از بین ببرید.
      همسرم خیلی رو باد معده حساس بود. ما نه. ادیت میشدم. دلدرد میگرفتم.
      اون اما تو فهش دادن خودش رو خالی میکرد از نظر ما بد بود.
      گفتم این به اون در. تو اعصابت رو خالی کن وقتی با همیم بخصوص وقت رانندگی. منم تو خونه راحت باد معده در میدم😆
      اینجوری هر دو از هم برای آسایشی که برای هم فراهم میکنیم ممنون و متشکر هستیم😊

  47. سحر گفت:

    سلام..من ۱۹ سالمه‌‌..نمیتونم باد شکم و خارج کنم..همیشه با درد خیلی شدید تو مقعد و تخمدان ها مواجه میشم..حتی نمیتونم تکون بخورم..مشکل تخمدان ندارم..سونوگرافی هیچ مشکلی نشون نمیده..لطفا راهنمایی کنید 🙁

    1. رزیتا گفت:

      من دکتر نیستم ولی ی بیماری هست اسمش سندروم روده تحریک پذیره دراره اش تو اینترنت بخون احتمالا این بیماری رو داشته باشی . البته اصلا خطناک نیست ولی درمان نداره .

    2. سحر گفت:

      سلام
      یک قاشق بابونه در یک لیوان آبجوش ریخته بگذارید دم بکشد وقتی ولرم شد با یک قاشق عسل بنوشید .
      دمنوش رازیانه بنوشید
      ترکیب عسل وزعفران و عرق نعنا مفید خواهد بود انشاءالله .

  48. چیا گفت:

    سلام خدمت همه دوستان گرامی من هم حدود یکسال است مشکل باد شکم دارم یعنی گاهی اوقات شکمم اینقدر باد میکنه که هم پشتم خیلی درد میکنه هم به شکمم خیلی فشار میاد ولی من بر عکس برخی از دوستان نه میتونم باد شکمم رو رها کنم نه میتونم اروغ بدم به همین دلیل بسیار اذیت میشم ممنون میشم راهنمایی کنید با سپاس از همه دوستان

  49. زهره گفت:

    سلام من طبعم سرد وخشک است داخل بدنم خیلی باد می پیچه اعصابم ریخته به هم و حرکت باد رو داخل بدنم حس میکنم لطفا بگید چه کنم

  50. زیبا گفت:

    سلام .من هم حدود دو سه سالی هست این مشکل رودارم.شکمم متورم شده، صدای روده ،ودرد درقسمت پهلوهاوگاهی دچاریبوست .قبلش که دچار درد پهلوبودم نمیدونستم مشکل بخاطر هوایی هست که توی شکم دارم دکتر هم رفتم ودارم میرم هنوز جواب نداده باخوندن پیامها متوجه شدم که واقعا یه بیماری هست چون تاحالا فکرمیکردم کسی بجز من این مشکل رونداره چون من از غذاهای نفاخ اصلااستفاده نمیکنم مثلا حبوبات به طورمیانگین شایدیکبار درماه شاید هم بیشتر از یکماه ولی همیشه دچاراین مسئله هستم واصلاهم زیاده روی ویابی اختیاری در دفع باد معده ندارم وهمین الان هم روده هام درحال سروصداهست.تصمیم دارم به گفته دوستان ازعرق زنیان وزیره استفاده کنم .به امید بهبودی

  51. reza گفت:

    سلام من دوسال میشه گرفتاری باد شکم شدم هرکاری میکنم خوب نشدم بعد از خوردن هر غذای ختا نوشیدن یک لیوان شکمم باد میکند وآروغ میزنم گاهی وقتا هچی نخورده شکمم باد میکند همچنان خودم فک میکنم گرفتاری مریضی یبوست نیز هستم نمیدانم چکار کنم لطفآ اگرمیتونید کمکم کنیدبااحترام

  52. نادیر گفت:

    خیلی ممنون از سایت خوب شما از نظرات هم استفاده کردم

  53. فردین گفت:

    سلام دوستان بنده نیز همین مرض رو داشتم به خیلی از متخصصین مراجعه کردم آزمایشو …. عرق نعنا میخوردم و…. اما جواب نمیداد اگه هم جواب میداد موقتی بود …..تا اینکه چند روز پیش عرق زنیان و گلاب و ملک ارزق خریدم آنها را ناشتا و شب هنگام خواب میخورم در طول روز هم زیره رو با چای سبز دم میکنم
    و میخورم باور کنید که انگار نه انگار من مشکل باد شکم و صدای روده و…. داشته ام واقعاً جواب داده امتحانش ضرری نداره حتما امتحان کنید اگر جواب داد برای بخشش گناهان من و خانواده ام دعا کنید .

  54. .... گفت:

    این یه امر طبیعی هست و ما فکر میکنیم فقط خودمون این مشکلو داریم باید فرهنگسازی بشه
    البته خجالت کشیدن بیشتر تو دختراس

  55. نازلی گفت:

    سلام من چند ساله نفخ شدید دارم و هیچی خوبش نمیکنه اما بعضی وقتا ریفلکس دارم در کل ورم معده دارم چندین بارم دکترتخصصی رفتم .اما فایده نداره شاید بعضی شبا ۳۰۰تا گوز بزنم باور کنید مجبورم تا صبح پنجره رو باز کنم خواهش میکنم کمکم کنید

  56. noname گفت:

    خخخ وای خدا. .. ینی ب جرات میتونم بگم هرکسی ک این مشکلو داشته وقتی نظراتو خونده حتما با خودش گفته خدایا شکرت فقط من اینطوری نیستم

  57. باد معده گفت:

    سلام ، راستش منم باده معده (گوز) دارم ، متاسفانه چون خونمون اپارتمانيه و صداي باده معدم (گوزم)خيلي بلنده باعث خنده خانوادم شده ، يكي دوبار خواستم خودكشي كنم ، ولي هربار منصرف شدم ، چون با خودم ميگفتم اگه بخاطر گوز بخوام بميرم صورت خوبي جلو در و همسايه نداره ، لطفا كمكم كنيد

  58. امید گفت:

    فقط عرق زنیان بخورید عالیه انصافا

    1. امید گفت:

      سلام دوستان بله عرق زنیان بسیار خوبه ولی این نکته رو فراموش نکنید که مصرف آن باعث بالا رفتن فشار میشه دوستانی که فشار خون دارند این مطلاب رو در نظر بگیرند

  59. سالار گفت:

    منم این مشکل رو دارم باید چکار کنم

  60. kafsabizarin گفت:

    باد شکم خیلی حالت بدیه و درمانش با تغذیه سالم و خوب جویدن حل میشه
    ممنونم بابت مطالب مفیدتون

    1. حسین گفت:

      خیای ممنون از راهنماییتون .

  61. حسین گفت:

    سلام . من به ماشین سوار میشم بعد از پنجاه متر به بعد شکمم ازناحیه چپ بد جوری باد میکنه و درد میکنه ، این حالت را تحمل میکنم تا به مقصد برسم ،به مقصد میرسم یکی دو ساعت دراز میکشم تاخوب می شوم . مسافت طولانی خیلی سخته که سفر کنم . چکار کنم تا این مشکل بر طرف بشه . با تشکر و سپاس از سایت خوبتان .

    1. رضا گفت:

      دوست عزیزبه نظرم شما حتما باید به دکتر مراجعه کنید

  62. علی گفت:

    چرانمیشه دیدگاه گذاشت؟!!

  63. صدرا گفت:

    سلام
    من یکسال و نیم به این بیماری مبتلا بودم هرجورداروی شیمیایی و گیاهی که بگید مصرف کردم ولی فایده نداشت.تااینکه متوجه شدم نفخ شکمم از مصرف روغنه.الان یک ماهه روغن ارده ویاکره حیوانی استفاده میکنم و روغنهای دیگه روکلا حذف کردم به جرات میتونم بگم ۹۰درصدمشکلم رفع شده. اون ۱۰درصد دیگه اش هم به خاطرغذاهای نفاخه که طبیعیه.

  64. sadra گفت:

    سلام
    من مدت یکسال و نیم به این بیماری مبتلا بودم. هرنوع داروی شیمیایی و گیاهی که فکرشو بکنیدمصرف کردم ولی اثرش فقط تازمانی بودکه دارو رومصرف میکردم اونم اثرچندانی نداشت. باهرغذایی نفخ میگرفتم تااینکه متوجه شدم وقتی غذای سرخ کردنی میخورم خیلی خیلی حابم بدتر میشه و وقتی غذای حاضری که پخت نشده میخورم حالم یکم بهترمیشه.برای همین چندروز کلا غذای پخت شده روحذف و یافقط آبپز کردم ومتوجه شدم مشکل از روغنه. الان چند هفته ایه از کره حیوانی و یاروغن ارده استفاده میکنم اونم به مقدارکم و میتونم به جرات بگم ۹۰درصدمشکلم رفع شده.

  65. فاطی گفت:

    سلام
    اگه نفخ شدید دارید . درمان میکروب معده خیلی خیلی کمک میکنه

  66. گلی گفت:

    روزی ۲۱ دونه مویز با ی انجیر ک از شب قبل تو نیم لیوان آب جوشیده ولرم گذاشته شده حتماحتما جواب میده!
    البته ناشتا خورده شوند!

    حتما برا ی مدت امتحان کنید!!!!!!

  67. ناشناس گفت:

    با سلام
    منم از باد شکم رنج میبرم ٬ راهنمایی کنید لطفا

    1. .... گفت:

      سلام خداشاهده ماهیچ راه درمانی براش پیدانکردیم ماازشمابدتریم بهترین راه این است که گوزتورهاکنی .پس نگران این قصیه نباش ولشکوخودتوخلاص کن

      1. سم گفت:

        منم این مشکل را دارم ولی بیشتر موقع نماز آزارام میده که خیلی از این بابت ناراحتم و نمیدونم چیکار کنم

  68. مهدی غیاث بیگی گفت:

    سلام دوستان منم ازمشکل باده معده رنج میبرم هم به صورت دهانی یعنی بادگلو وهم به صورت…….لطفا راهنمایی کنید

  69. سارا گفت:

    سلام خسته نباشید من بیست سال دارم و هر وقت میخوابم باد ازم خارج میشه و اختیاری نیست و دانشجو هستم و تو خوابگاه خیلی خجالت میکشم چطور میتونم این مشکلو حل کنم

    1. رضا گفت:

      شما دخترید،یکم خجالت میکشید ولی ما پسرا جلو هم راحتیم و موجبات خنده یکدیگر میشویم

  70. مریم گفت:

    والا منم خیلی اذیتم

  71. علی عمر گفت:

    اعلاج صددرصد بادشکم ………………………………………سلام.خیلی عالی بو من ۸سال است این مشکل رادارم هیچ دارویی شیمایی اثر نکردبهتراست بایک متخصص تغذیه وداخلی مشورت کنیدیک داروی گیاهی می گم صددرصد خوب می شویدبه اندازه بیست گرم زیره سبز وپانزده گرم رازیانه راجدا جدا اسیاب کنید بعدازغذایک قاشق چای خوری زیره با اب بخوریدونیم ساعت یایک ساعت بعدیک قاشق چای خوری رازیانه بااب بخوریدحتما خوب می شویدمطمعن باشید خوب می شویداعلاج صددرصدبادشکم.

  72. فرزام گفت:

    سلام، بنده خیلی وقته از باد شکم رنج میبرم جوری که هر ۱۰ دقیقه یه بار باد از شکمم خارج میشه جوری که پیش خانواده خجالت زده شدم خواهشا کمکم کنید؟

  73. ناشناس گفت:

    با عرص سلام و خسته نباشید ممنون از راهنماییتون و کمک ،
    بنده یه مدتی که به هوای شکم مبتلا شدم و قابل کنترله مثل دو ستان نیستم که مشکلات خودشونو گفتن که نمیتونن تو جمع کنترل کنن اما فقط یه مشکلو دارم اینکه فقط هوای شکم دارم و زود زود میرم دستشویی و کامل نمی تونم دستشویی رو هیچ گونه دردی نه در دل دارم و نه سر دردی اسهالی فقط این هوا و مدام دستشویی رفتن اذیتم میکنه ممنون میشم کمکم کنید،در مورد دارو که بگیرم و مصرف کنم خودمم سعی میکنم که کمتر بخورم چون هر چی می خورم نهار ۱ردقیقه پشت سرش میخوابم و عامل اصلیش به نظر خودم همینه،شرمنده مزاحم شدم کمکم کنید در مورد دارو اگه باشه

  74. فردین گفت:

    باسلام وخسته نباشید من مدت پنج سال بود که از درد قابل تحمل قفسه سینه و سوزن سوزن شدن طرف چپ سینه ام رنج میبردم بعد این مدت با مراجعه به فوق تخصص گوارش بعداز انجام اندوسکوپی دوتا زخم اثنی عشر پیداشد و بانمونه برداری که انجام شد تا جواب ازمایش بیاد داروهای اموکسیلین رابیمیزول و بیسوم ساب سات تیندیرازول ویه داروی دیگه اسمش یادم نیست تجویز کرد اما تا جواب ازمایش بیاد کمی بهتر بودم بعد از ده روز جواب اومد التهاب یاهمون عفونت معده بنام گاستریت و هیلوکوباکتری نشان داد و داروی نکسیوم ۴۰ فاموتیدین ۴۰ و دمپریدون تجویز کرد بعداز ۲۰ روز بامصرف این داروها خوب نشدم اگر راهی یا داروی خاصی برای از بین بردن عفونت گاستریت یاهیلکو باکتری است بگید خیلی نگرانم همه فکرذکرم شده التهاب گاستریت زخم اثنی عشر کمکم کنید باتشکر

    1. هه وراز گفت:

      سلام دوست عزیز
      شمامیتونیداز شیرین بیان استفادە کنید
      توعطاریها میفروشند.
      مزه شم خیلی خوبه.مثل نسکافه میمونه
      الهم شف کل مریض

  75. مدیا گفت:

    من هر وقت میخوابم باد از م خارج میشه چیکار کنم روم نمیشه دکتر برم

  76. شاهين گفت:

    دلت درد ميکنه…

  77. ب از سنندج گفت:

    باد شکم وروده مدت ۶ سال است من را اذیت می کند بارها به دکتر مراجعه وداروهای مختلف مصرف نموده ام اما تا اکنون نتیجه ای نگرفته ام لطفا راهنمایی فرمایید چکار کنم

    1. صدرا گفت:

      من روغنو حذف کردم و بجاش کره حیوانی و روغن ارده مصرف میکنم خوب خوب شدم

  78. Alavi گفت:

    با سلام و تشکر مطالب ارزنده ای بود که استفاده کرد م. باسپاس مجدد وآرزوی توفیق الهی برای همه عزیز ان دست اندر کار.

  79. zahra گفت:

    سلام .تازه واردم .برداشتم این بود که مطالبتون خوب و کاربردی ان.

  80. پرستو گفت:

    باسلام.متشکرم ازتون.اما منهم عقیده آقابرهان رو دارم.اگرکمی دربیان رعایت ادب ونزاکت .وفرهنگ نوشتاری صحیح رو در اشاعه دانش ومعلومات توجه لازمه را مبذول فرمایید.مسلما مقاله شما به یک دست نوشته عامیانه تبدیل نخواهدشد.تشکر

  81. omid گفت:

    به نظر بنده ورزش بهترین راه حل میباشد.

  82. محسن گفت:

    من خیلی از صدای معده رنج میبرم مخصوصا تو جمع دوستان لطفا راهنمایی کنید

    1. با سلام بهتره از خوردن غذاهایی که ایجاد نفخ می کنند خودداری کنید مثل لوبیا نخود جو پیاز ادویه جات کلم

      1. مسعود گفت:

        بله راه صحیح همینه
        منم این مشکل رو دارم
        باید نانی که استفاده میکنم رو عوض کنم

  83. محسن گفت:

    مطالب خیلی خوب بود

    1. سلام و سپاس از لطف و محبت شما خواننده گرامی

  84. mostafa گفت:

    سلام
    سايت شما خيلي خوبه

  85. برهان گفت:

    سلام
    واقعا زشته این مثلا مقاله علمیه؟!!!!!
    تو کدوم مقاله علمی اصطلاح مثلا عامیانه یک موضوع
    اینطوری ذکر میشه؟؟
    یه ذره حیا، ادب، شعور یا هرچی دیگه که اسمشو میزارین….

    1. راچان گفت:

      سلام.
      کجاش زشته؟این جزو طبیعت بدن انسانه!باید درموردش اطلاعات کسب کنیم و راه درمانش رو بشناسیم!
      متاسفانه شما جنبه ندارین خوشبختانه حداقل در خارج از کشور عاقلانه با این مسئاله برخورد میشه!

    2. مملی گفت:

      دریغ از یزره فرهنگ
      اخه چی بگم به تو ..طرف میاد برات مطلب علمی رایگان میزاره بعد میای میگی حیات کجا رفته؟؟ اگه خودت این مشکلو نداشتی اینجا نمیومدی بعدشم باور کن همینا رو اگه میرفتی دکتر نصف بیشترشو میگفت😐😐

  86. سید صادق هاشمی گفت:

    با عرض سلام خسته نباشید خدمت شما عرض می کنم سایت شما بسیار عالی هست ومطالبی درمورد نفخ باد شکم مطالعه کردم

  87. Nnnnnnnnnnnnn گفت:

    salam matalebe khubi bud.Lotfan begid chejuri nafkh o yobusatamo darman konam

  88. ... گفت:

    با سلام..من تا حالا چند بار دکتر رفتم ولی هنوز مشکلم حل نشده…موقع استرس خیلی نفخ دارم

    1. فرهاد گفت:

      سلام دوست گرامی منم دچار همین مشکل بودم دارو های شیمیایی اصلا تاثیری ندارند بجز ضرر الان ۱۵ روزی میشه از دست نفخ و باد شکم خلاص شدم خدارو شاکرم

      1. حسین گفت:

        خوچی کردی بگو
        تورو خدا حتما

        1. امید گفت:

          بهترین دارو عرق زنیان بعد غذا یه قاشق برو بالا طلا میشه!

  89. سما گفت:

    با سلام و تشکر

  90. Mahmood گفت:

    واقعا عالی بود
    خیلی سایت آموزنده ای هست

  91. amin گفت:

    سلام سایت مفیدی دارید مقاله رو خوندم مشکلم حل شد.ممنون!

  92. m گفت:

    با سلام دارویی تاثیر گذار برای باد شکم برام معرفی کنید .ممنون

  93. ا گفت:

    سلام كسي كه مشكل ياد شكم و گاز روده و اين چيزها داره اولا كم غذا بخوره و قبل از غذا تقريبا نيم ياعت تا يك ساعت بك عدد قرص كليدينيوم سي و بعد از غذا يك عدد رانيتيدين بخوره. به اميد خدا مشكل رفع ميشه.

  94. دلآرام گفت:

    ببخشید من هر وقت چیزی میخورم ۱۲ یا ۱۳ بار گوز مردم من ۲۵ سال دارم

    1. باسلام شما میبایست به متخصص داخلی و یا فوق تخصص گوارش مراجعه نمایید.

    2. محمد گفت:

      ماشاالله خداقوت

  95. سعید گفت:

    سلام.نغخ معدم خیلی اذیتم میکنه,ی قرص بگید ک تهیه کنم.با سپاس از شما

    1. باسلام خدمت شما بجز مطالبی که در مقاله بیان شده کار دیگری از دست ما ساخته نیست و میبایست به متخصص داخلی مراجعه نمایید.

  96. ناشناس گفت:

    سلام
    خسته نباشید یه دارو بگیدلطفا من فوری نیاز دارم
    میخوام برم سفرخونه کسی ازصدای بادشکمم میترسم لطفا من خیلی استرس دارم متشکرم

    1. باسلام خدمت شما
      شما می توانید از دایمتیکون استفاده نمایید و همچنین از مصرف غذاهای بادزا خودداری نمایید
      بعد از مسافرت خود نیز برای پیدا کردن دلیل و حل مشکل خود به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

    2. جهان گفت:

      نترس

  97. مهرداد گفت:

    سلام دستتون دردنکنه خیلی مطالب کامل وجامعی داخل سایت هس، خسته نباشید.

      1. سعید گفت:

        سلام دوستان، خود ارضایی هم باعث نفغ وباد شکم میشه، سعی کنین ترک کنین که گریبان گیره، مراقب سلامتی خودتون باشید.

    1. بیکار گفت:

      سلام.منم این مشکل را دارم .به دلیل جق زدن(خود ارضایی) به این درد دچار شدم.جالب اینجاست هر موقعه جق زدن را ترک کردم به شدت باد کم میشه یا کلا مشکل رفع میشه.اما متاسفانه به دلیل اعتیاد به این کار زشت هر چند روز یکبار دست به این کار میزنم و دوباره به این درد مبتلا میشم.نمیدونم چی کار کنم لطفا نگید ازدواج کنم که اصلا شرایش را ندارم .

    2. تقی 1354 گفت:

      سلام من یه پسر هفت ساله دارم گرفداربادمعده اس ومن نیز دچارجرزورز شکم می باشم روذی یاشبی نیست که شکمم سروصدانداشته باشه ممنون

      1. فردین گفت:

        سلام ، علت همه اینا به خاطر یبوست که متاسفانه غذا خوردن ما اشتباه غذای نشاسته ای زیاد مصرف میشه هرروز برنج ،برنج …..طب سنتی ثابت شده همه ی دردها و مریضی منشا یبوست،روزی ۳بار باید دفع مزاج داشته باشی هر وعده غذای که خورده میشه ۲۴ساعت دیگه باید دفع بشه غذای ابکی زیاد مصرف بشه و میوه زیاد بخورید با غذا اب نخورید هر موقع احسااس گرسنگی کردید غذا بخورید دائم در حال خوردن نباشیدتحرک و ورزش خیلی مهمه.