راههای برای پیشگیری از سکته مغزی

محققان دانشکده پزشکی هاروارد، راهکارهای ساده و عملی برای جلوگیری از سکته مغزی ارایه کردند.

سکته مغزی یکی از علل عمده مرگ و میر یا ناتوانی عضلانی در سراسر جهان است.

فرآیند بروز سکته مغزی دقیقاً مشابه با سکته قلبی است با این تفاوت که نقطه اثر سکته مغزی در ناحیه مغز و ستون فقرات است.ماهی

علت بروز سکته مغزی، توسعه پلاک های آترواسکلروتیک و لخته شدن خون در رگ های اصلی گردن و ساقه مغز است.

زمانی که لخته خون باز می شود، تکه های آن وارد انشعابات مختلف رگ های خونی و سپس وارد مغز می شود.

بر اساس این فرآیند، خون لازم به بخش های مختلفی از مغر نمی رسد و سلول ها به طور ناگهانی می میرند. این مکانیسم سکته مغزی نامیده می شود.

مطالعات اخیر محققان دانشکده پزشکی هاروارد نشان می دهد که این عارضه کشنده با چند راهکار ساده و تغییرات جزیی در شیوه زندگی قابل مهار است.

در این تحقیقات علاوه بر تاکید به حفظ آرامش و جلوگیری از تنش های روحی، به چهار مکمل غذایی که از بروز سکته جلوگیری می کند، اشاره شده است.

این مکمل ها عبارتند از:

فولیک اسید

فولیک اسید با نام شیمیایی «فولات» نیز شناخته می شود. این مکمل دارویی محلول در آب است و تولید گلبول قرمز می کند ومقادیر بالای آن در سبزیجات سبزرنگ و غلات سبوس دار وجود دارد.

هموسیستئین یک ماده شیمیایی است که توسط اسید آمینه تولید می شود.

زمانی که میزان فولیک اسید بدن کاهش پیدا کند، میزان این ماده شیمیایی در بدن افزایش پیدا می کند که توسط آزمایش خون تشخیص داده می شود. افزایش این ماده شیمیایی باعث رسوب کلسترول، کلسیم و تشکیل لخته خون می شود.

برای جلوگیری از تمام این عارضه ها، مصرف روزانه چهار میلی گرم اسید فولیک توصیه شده است.

عصاره هسته انگور

عصاره هسته انگور حاوی یک ماده شیمیایی به نام «proanthocyanins» است که تمام رادیکال های آزاد را جذب می کند.

این ماده خوراکی میزان التهاب دیواره داخلی عروق و کلسترول بد را کاهش می دهد و از بروز سکته جلوگیری می کند.

منیزیم

ماده معدنی منیزیم یکی از مهمترین مواد غذایی توصیه شده برای سلامت عروق است که از التهاب رگ ها و تشکیل پلاک جلوگیری می کند.

منیزیم حساسیت بدن نسبت به انسولین را افزایش می دهد و برای بیماران دیابتی توصیه شده است.

مصرف روزنه ۶۰۰ میلی گرم منیزیم در روز توصیه شده است.

برخی از مواد غذایی حاوی منیزیم عبارتند از:

• سبزیجات سبز رنگ
• آجیل و انواع دانه های روغنی
• ماهی
• لوبیا
• آووکادرو
• شکلات تلخ
• لبنیات کم چرب
• انجیر
• میوه خشک
• برنج قهوه ای
• موز

روغن ماهی

تمام مواد غذایی دریایی شامل مقادیر بالایی از اسید امگا ۳ هستند که از بروز سکته مغزی جلوگیری می کنند. 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع
 
 
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 رای, میانگین: 3٫00 از 5)
Loading...

قوانین نظرات:سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه مختار به رد یا تایید نظرات شما بوده، همچنین ممکن است آنها را ویرایش نماید.

نظر خود را بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *