سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

سبزی‌ ها را با نمک ضدعفونی نکنید

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراحل دقیق شست‌وشوی میوه‌ها و سبزیجات را در منازل تشریح کرد و گفت: سبزی‌ ها را به هیچ وجه با نمک ضدعفونی نکنید.

محمود نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این باره توضیح داد:‌ آلودگی‌هایی که ممکن است از طریق میوه‌ها و سبزیجات انتقال یابند به دو دسته آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی تقسیم می‌شوند.شستن سبزی

وی با بیان اینکه آلودگی‌های میکروبی اغلب با شست‌وشوی صحیح و کامل از بین می‌روند، عنوان کرد: آلودگی‌های میکروبی بیشتر در فصل تابستان دیده می‌شوند، به همین خاطر باید اطمینان حاصل کنیم میوه‌ای که در این فصل به دست ما رسیده است صرف نظر از اینکه شرایط پاکسازی و شست‌و شو را به درستی انجام داده‌ایم، از سلامت برخوردار است.

وبا، شایع‌ترین بیماری ناشی از آلودگی‌های میکروبی‌ است

وی افزود: وبا، شایع‌ترین بیماری ناشی از آلودگی‌های میکروبی‌ است. انتقال میکروب از طریق میوه‌ها بویژه در فصل تابستان باعث بروز بیماری‌های روده‌ای می‌شود که از دست رفتن آب بدن از جمله عوارض خطرناک بیماری‌های روده‌ای است و نیاز به مداخله فوری دارد.

نوروزی با اشاره به اینکه اگر دفع فضولات انسانی به نحو مطلوب صورت نگیرد و یا فاضلاب انسانی در آبیاری‌ها مورد استفاده قرار بگیرد، احتمال بروز بیماری وبا افزایش پیدا می‌کند، گفت: ممکن است به دلیل همین دفع نامناسب، آب‌های زیرزمینی آلوده شوند و این آلودگی به آب‌های سطحی و شرب سرایت کند.

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: خوشبختانه امروز با اقدامات مربوط به تصفیه آب‌های شرب از جمله کلرزنی به آب، بخشی از آلودگی‌های احتمالی از بین می‌روند.

به گفته وی این بیماری‌ها از قابلیت انتقال سریعی برخوردار و به شدت مسری‌اند، بنابراین لازم است خانواده‌ها بهداشت شست‌و شوی میوه‌ها و سبزیجات را به طور کامل رعایت کنند تا به سادگی گرفتار عوارض ناشی از آن نشوند.

وی در ادامه به بانوان خانه‌دار و کارکنان رستوران‌ها توصیه کرد: برای رفع آلودگی‌های میکروبی سبزی‌ها چهار مرحله زیر را انجام دهند: مرحله اول پاکسازی است. در این مرحله باید گل و لای سبزی‌ ها را با شست‌وشو از بین برد.

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مرحله دوم، مرحله انگل‌زدایی است، اظهار کرد: در این مرحله دو تا سه قطره مایع ظرفشویی به سبزی غوطه‌ور در آب بیافزایید. مایع ظرفشویی یک حالت لیزی ایجاد و تخم انگل را از روی سطح سبزی‌ ها جدا می‌کند. در مرحله سوم هم پس از شست‌وشوی سبزیجات از یک گندزدا مانند “پرکلرین” یا سایر ترکیبات کلردار مجاز استفاده کنید.

سبزی‌ ها را با نمک ضدعفونی نکنید

وی در پاسخ به اینکه آیا استفاده از نمک به منظور ضدعفونی کردن سبزی‌ها از نظر علمی مورد تایید است، گفت: ما نمک را توصیه نمی‌کنیم به این دلیل که ساختار سبزیجات را در هم می‌شکند.

نوروزی ادامه داد: آخرین مرحله نیز شست‌وشو با آب به نحو مطلوب است. دقت کنید مراحل پاکسازی به نحوی انجام شود که کیفیت محصول افت پیدا نکند.

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

تغذیه و سلامتی

بیماری

۴ دلیل کمتر شناخته‌ شده که چرا وضعیت سلامتی شما در حال بدتر شدن است!

رانینگ تایتل

افزایش اندیشه های مثبت

به خاطر سلامتی خود خوش بین باشید!

اطلاعات دارویی

بهترین گیاهان برای سلامتی

چگونه یک چای گیاهی لاغرکننده درست کنید؟

رانینگ تایتل

گلو درد

درمان خانگی طبیعی برای گلو درد

اختصاصی

زیبایی اندام زنان با تغذیه

زیبایی اندام زنان

اختصاصی

بازنشستگی

چگونه شوهرتان را که به تازگی بازنشسته شده است همراهی کنید؟

اختصاصی

تاثیر تغذیه در کهنسالی

تاثیر تغذیه در کهنسالی

اختصاصی

سفر هوایی بیماران

ملاحظات پزشکی در مسافرت های هوایی

اختصاصی

رابطه جنسی

رابطه جنسی و فواید پنهان آن برای سلامتی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *