سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

عمل زیبایی بینی

عمل زیبایی بینی (رینوپلاستی)  یکی از پر تقاضا ترین عمل های جراحی پلاستیک در ایران می باشد. این عمل زیبایی بخصوص در جوان ها طرفداران بیشتری دارد. در این نوشته قصد داریم اطلاعات مفیدی را در مورد عمل زیبایی بینی در اختیار شما قرار دهیم.rhinoplasty

نمای کلی عمل جراحی بینی

عمل زیبایی بینی (رینوپلاستی) جراحی ای است که بمنظور تغییر شکل بینی انجام می شود، با این عمل میتوان بینی را بزرگ یا کوچک کرد، زاویه بینی را نسبت به لب تغییر داد و یا هر نقص دیگری از جمله شکستگی و پولیپ را درمان کرد. 

درحین عمل جراح برای رسیدن به استخوان و غضروف بینی، بینی را می شکافد. این شکاف ها معمولا درون بینی انجام می شوند، به همین دلیل بعد از عمل معلوم نیستند. بسته به خواسته های بیمار و هدف عمل ممکن است کمی استخوان یا غضروف برداشته شوند و یا از بخش های از بدن یا مواد مصنوعی لایه ای به بینی اضافه شود. بعد از اینکه جراح استخوان و غضروف  بینی را به شکل دلخواه در آورد، پوست و لایه ها را دوباره بر روی بینی می کشد. بعد از اینکه جراحی تمام شد تراشه ای برای کمک به حفظ شکل بینی در طول مدت بهبود پس از عمل بر روی بینی قرار می گیرد. همچنین ممکن است پک های مخصوص بینی برای کمک به حفظ شکل بینی، درون بینی قرار بگیرند.

عمل زیبایی بینی (رینوپلاستی) را می توان هم با بیهوشی کامل و هم با بیهوشی موضعی انجام داد. بعد از انجام این عمل عموما می شود بیمار را مرخص کرد، اما معمولا بیمار را یک شب در بیمارستان نگه می دارند.

جراحانی که عمل زیبایی بینی انجام می دهند عموما می باسیت جراح پلاستیک یا گوش و حلق و بینی باشند.

بعد از عمل زیبایی بینی

همه پک های درون بینی شما بعد از گذشت دو روز از جراحی خارج می شوند. تراشه و باند روی بینی شما بعد از یک هفته از عمل جراحی جدا می شود. صورت شما بخصوص ناحیه دور بینی و زیر چشم چندین روز بعد از عمل کبود و متورم می ماند. کمپرس سرد می تواند به کاهش درد و تورم بینی کمک کند، همچنین پزشک شما ممکن است به شما داروهای مسکن برای کاهش درد بدهد. تقریبا بین ۱۰ تا ۱۴ روز طول می کشد که کبودی و ورم شروع به بهتر شدن کند.

شما ممکن است مجبور باشید در چند روز اول عمل سرتان را بالا و بی حرکت بگیرید، و ممکن است چندین هفته طول بکشد که به زندگی و فعالیت عادی خود برگردید.

چرا عمل زیبایی بینی انجام می شود

عمل زیبایی بینی(رینوپلاستی) می تواند سایز، شکل و زاویه بینی شما را تغییر دهد و بینی را به وضعیت بهتری درآورد. همچنین رینوپلاستی می تواند بیماریهای تنفسی و پولیپ بینی شما را درمان کند.

رینوپلاستی چقدر نتیجه بخش است

نتیاج عمل زیبایی بینی بسته به اینکه شما چه هدفی داشته باشید و چه از پزشکتان بخواهید متغیر است، درضمن باید توجه کنید که قبل از عمل می بایست با پزشکتان بر سر اهداف عمل به توافق برسید. اگر نتایج و اهداف شما معقول باشد و جراح پلاستیکتان هم با شما هم عقیده باشد امکان اینکه نتایج عمل همانند آنچیزی که پیش بینی می کردید باشد، بسیار زیاد است. 

نتایج رینوپلاستی دائمی هستند، هرچند مسائلی مانند صدمه و یا تصادف و مسایل دیگر ممکن است بر آن تاثیر بگذارد. جراحی زیبایی بینی باید بر روی بینی ای انجام شود که از سن رشدش گذشته است. سن رشد بینی معمولا در زنان ۱۵ تا ۱۶ سالگی تمام شده و در مردان ۱۷ تا ۱۸ سال است. اگر جراحی قبل از پایان سن رشد بینی انجام شود، رشد بینی می تواند باعث از شکل درآمدن بینی و عوارضی دیگر شود.

خطرات عمل زیبایی بینی

تقریبا همیشه بعد از عمل کبودی و تورم موقت در صورت بوجود می آید، سایر خطرات رینوپلاستی عبارت اند از:

  • خونریزی
  • سوراخ یا زخم در تیغه بینی(دیواره ای که دو سوراخ بینی را از هم جدا می کند)
  • مشکلات پوستی (نکروز پوستی) و حساسیت پوست در اثر چسب های روی بینی
  • عفونت، ممکن است پزشک بعد از عمل برای کم کردن خطر عفونت آنتی بیوتیک بدهد
  • انسداد شدید بینی در اثر ورم درون آن
  • عوارض بیهوشی

همچنین ممکن است نتیاج جراحی بینی آنچیزی که می خواستید نباشد.

چه چیزهایی را باید قبل از عمل درنظر بگیرید

درصورتیکه شما میخواهید بیهوشی موضعی داشته باشید باید برای شنیدن صدای سایش استخوان ها و غضروف خودتان را آماده کنید.

یکی از وبژگی های زیبایی صورت بینی شما است. درصورتیکه شما مدتهاست از ظاهر بینی خود ناراضی هستید و تحملش برای شما ممکن نیست می توانید به رینوپلاستی فکر کنید و باید توجه داشته باشید که درصورتیکه نتایجی که از عمل می خواهید واضح و واقع گرایانه باشد، و با پزشکتان  هم در اینباره صحبت کنید، شانس برآورده شدن خواسته شما بالاست.

بیشتر بیمه ها جراحی زیبایی بینی را تحت پوشش خود قرار نمی دهند مگر اینکه بدلیل بیماری خاصی باشد و یا باعث بیماری خاصی شود، پس برای برآورد هزینه های عمل جراحی زیبایی از جمله هزینه جراح، پزشک بیهوشی و بیمارستان با پزشکتان مشورت کنید.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منبع
webmd

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

پوست و مو

مشکلات مربوط به زیبایی

مشکلات زیبایی و نکاتی درباره آن

زیبایی

ابدومینوپلاستی

آنچه باید بعد از ابدومینوپلاستی بدانید

زیبایی

نتیجه به دست آمده از عمل

رینوپلاستی چیست؟

زیبایی

عوارض و خطرات عمل ماستوپکسی

همه چیز درباره عمل ماستوپکسی (لیفت سینه)

پوست و مو

آماده‌سازی برای لیزر صورت

از لیزر صورت چه می‌دانیم؟

زیبایی

جوان‌سازی واژن

همه چیز درباره واژینوپلاستی و لابیاپلاستی

کمک های اولیه

هیپوترمی

درمان هیپوترمی(کاهش دمای مرکزی بدن)

سلامت عمومی

اختلالات کارکردی حنجره

وقتی صدایتان در خطر است!

کمک های اولیه

گاز گرفتگی کوسه

درمان گاز گرفتگی کوسه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *