سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

چربی قهوه ای عامل مرگ و میر ناشی از سکته قلبی در زمستان

دانشمندان به دلیل افزایش مرگ و میر افراد در زمستان بر اثر ابتلا به بیماری های قلبی پی بردند.
 به گزارش خبرگزاری مهر، پیش از این، انجام کارهای فیزیکی آسیب رسان مانند برف روبی، عامل افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی در زمستان معرفی می شد، اما پزشکان زیست شناسی این افزایش مرگ و میر فصلی را نشناخته بودند.اکنون محققان مدعی اند نوعی چربی در بدن وجود دارد که پیش از این تصور می شد برای بدن مفید است. وقتی که فرد هوای سرد را تجربه می کند، این چربی، منجر به باریک شدن عروق خونی می شود.

بدن از چربی قهوه ای برای تولید گرما استفاده می کند و پیش از این تصور می شد که این چربی قهوه ای تاثیر مثبتی بر روی سلامت فرد دارد چرا که ذخایر بدن از چربی سفید و چاق کننده را کاهش می دهد.

با این حال، دانشمندان دریافتند وقتی تولید گرمای ناشی از چربی قهوه ای توسط سرما فعال می شود، این چربی رشد پلاک های سفت کننده عروق را تسریع می کند. این پلاک ها از چربی و کلسترول ساخته شده و رگها و مویرگها را مسدود می کنند.

آزمایش های انجام شده بر روی موش های دست ورزی شده ای که مستعد تصلب شرایین بودند توسط محققان سوئدی و چینی انجام شد. آنها دریافتند قرار گرفتن در معرض سرما، فرایندی را که موجب وقوع سکته قلبی و کم خونی مغزی می شود، تسریع می کند.

دکتر “یهای کائو” استاد زیست شناسی رگ و مجری این تحقیقات می گوید: نخست فکر می کردیم فعال سازی چربی قهوه ای ناشی از سرما، فقط موجب لاغرتر شدن و سالم تر شدن موش ها می شود. اما در عوض دریافتیم این موش ها با انباشته کردن چربی بیشتر در عروق خونی جان خود را از دست می دهند. این امر موجب شگفتی ما شد چرا که برخلاف آن چیزی بود که انتظار روی دادنش را داشتیم.

بر اساس این مطالعات، دمای هوای پایین و سرما خطر بیشتری برای افراد مبتلا به گرفتگی عروق دارد چرا که موجب می شود چربی به خون نشت کرده و عروق خونی را در قلب و مغز مسدود کند.

آزمایش های انجام شده بر روی موش ها نشان داد چربی قهوه ای که ناشی از سرما فعال می شود کلسترول بد را به خون آزاد می کند در حالی که میزان چربی ذخیره شده در رگهای خونی افزایش می یابد.

پژوهشگران می گویند این می تواند کشف بسیار مهمی باشد البته اگر همین امر در انسان نیز روی دهد. اگر این رویداد در مورد انسان نیز صادق باشد توصیه به مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی برای خودداری از  قرار گرفتن در معرض سرما و استفاده از پوشش گرم در زمستانها می تواند عاقلانه باشد.

نتایج این تحقیقات درنشریه Cell Metabolism منتشر شده است.

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

تغذیه و سلامتی

کاهش وزن بدون رژیم‌های سخت

با اصول تغذیه و رژیم‌درمانی بیشتر آشنا شوید

زیبایی

غبغب

غبغب و چگونگی رهایی از آن

پوست و مو

قبل از عمل ابدومینوپلاستی

قبل از ابدومینوپلاستی چه باید کرد؟

اطلاعات پزشکی

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک: علائم، دلایل و درمان

سلامت عمومی

آزمایش کلسترول

تفسیر نتایج آزمایش کلسترول

اطلاعات دارویی

نیاسین

از نیاسین یا ویتامین B3 چه می‌دانید؟

زیبایی

انواع لیپوساکشن

هر آنچه که باید درباره لیپوساکشن بدانید

اطلاعات پزشکی

حمله قلبی

نحوه تشخیص و درمان حمله قلبی

تغذیه و سلامتی

کاهش وزن با خوردن سبزیجات

۸۷ نوع از سبزیجات با کربوهیدرات پایین که کاهش وزن را تسهیل میکنند!

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *