چه غذایی برای چه عضوی مفید می باشد؟

مصرف مواد غذایی مختلف به تمام گروه‌های سنی، به‌خصوص کودکان و نوجوانان، توصیه می‌شود به این دلیل که رشد سریعی دارند و نیاز بدنشان به مواد مغذی مختلف، زیاد است. از این رو، باید هر روز انواع میوه‌ها، سبزی‌ها، گوشت و لبنیات را مصرف کنند و در هر وعده غذایی‌شان حداقل 3 گروه غذایی وجود داشته باشد. «پوستر سلامت» این هفته به تاثیر هریک از مواد غذایی بر اعضای مختلف بدن و نیاز هریک از اعضا به مواد غذایی مختلف است.

مغز

تخم‌مرغ، مغز‌های مختلف، ماهی سالمون، روغن زیتون، غلات کامل، اسفناج، توت‌فرنگی و ماهی تن

چشم‌ها

اسفناج، گوشت بوقلمون، گوشت مرغ، کدو حلوایی، تخم کتان، گردو، ماهی سالمون، سبزی‌های برگ سبز و تخم‌مرغ

دندان

شیر، کلم بروکلی، ماست، بادام، خوراکی‌های غنی‌شده با کلسیم و کاهش مصرف خوراکی‌های دارای شکر

قلب و کبد

میوه و سبزی‌های تازه، گوشت قرمز لخم، ماهی، لبنیات و انواع مغز‌ها

استخوان‌ها

ماهی سالمون، قارچ، گوشت قرمز، شیر، ماست، کلم بروکلی، بادام و خوراکی‌های غنی‌شده با کلسیم

مو، پوست و ناخن

سبزی‌های تازه مانند اسفناج، انواع میوه‌ها، تخم‌مرغ، گوشت مرغ، سالمون، شیر، ماست، حبوبات و مغز‌ها

ریه‌ها

تخم کتان، گردو، ماهی سالمون، سبزی‌های برگ سبز، تخم‌مرغ و کاهش مصرف خوراکی‌های دارای شکر

کلیه

آب و کاهش مصرف خوراکی‌های دارای شکر و نمک

برای اینکه سالم باشی، باید:

  • وقتی را به بازی و تفریح اختصاص دهی، بدوی، بپری، بالا بروی و بخندی.
  • به اندازه کافی آب بنوشی.
  • نصف هر وعده غذایی که می‌خوری از انواع میوه و سبزی‌ها تشکیل شود و نصف دیگرش شامل انواع حبوبات، گوشت، ماهی، مغزها و لبنیات باشد.
  • مقدار شکر و نمک مصرفی‌ات را محدود کنی.
  • به اندازه کافی بخوابی.
  • از بدنت با استحمام، مسواک زدن دندان‌ها و شانه کردن موها مراقبت کنی.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 رای, میانگین: 4٫33 از 5)
Loading...

قوانین نظرات:سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه مختار به رد یا تایید نظرات شما بوده، همچنین ممکن است آنها را ویرایش نماید.

نظر خود را بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *