چگونگی ترک سیگار؟ روش ها و قوانین ترک سیگار

اگر می‌خواهید به ترک سیگار اقدام کنید، بدانید که تنها نیستید و سالانه افراد بیشتر و بیشتری برای ترک سیگار اقدام می‌کنند. بعد از چند ساعت از شروع ترک سیگار بدن شما شروع به بهبود از تاثیرات نیکوتین می‌کند، فشارخون، ضربان قلب و دمای بدن شما (در کل همه چیزهایی که بخاطر نیکوتین موجود در سیگار بالا بوده‌اند) شروع به کاهش کرده و به سطح سالم‌تری برمی‌گردند، ظرفیت ریه شما افزایش یافته و نای شما آرام می‌شود و با این تغییرات به خون اجازه دریافت میزان بیشتری اکسیژن از ریه داده می‌شود. بدلایل زیادی ترک سیگار یکی از بهترین اقدام‌ها برای سلامت کوتاه مدت و بلندمدت شما می‌باشد.

آیا ترک سیگار سخت است؟

ترک سیگار اقدامی چالش برانگیز و مبارزه طلبانه است، میزان سختی ترک سیگار به عواملی که در زیر بیان می‌کنیم بستگی دارد:

  • تعداد سیگاری که شما روزانه مصرف می‌کنید.
  • تعداد افراد سیگاری‌ایکه با شما رفت و آمد داشته و به شما نزدیک‌اند(والدین، دوستان و همکاران سیگاری).
  • دلیل اینکه شما سیگار می‌کشید(کنترل وزن، موقعیت اجتماعی، تحریک دوستان).

چرا سیگار کشیدن اعتیادآور است؟

مقصر اصلی اعتیادآوری سیگار، نیکوتین (مخدر اصلی درون تنباکو) می‌باشد. مغز شما سریعا به نیکوتین عادت کرده و با گذر زمان احتیاج شما به میزان بیشتری سیگار و نیکوتین را افزایش می‌دهد. مغز شما برای عادت کردن به نیکوتین و برقراری تعادل، شروع به ترشح مواد شیمیایی می‌کند. مواد شیمیایی درون سیگار مغز را وادار به ترشح دوپامین و نوراپی‌نفرین می‌کند. اگر مغز این دو ماده شیمایی را بیش از حد ترشح نماید، سطح مواد شیمیایی در مغز بهم ریخته و مغز برای مقابله به این مشکل شروع به ترشح مواد شیمیایی ضد نیکوتین می‌نماید. این مواد شیمایی ضدنیکوتین می‌تواند باعث شود زمانیکه سیگار نمیکشید دچار افسردگی و خستگی شوید.

درگذر زمان مغز شروع به پیش‌بینی زمان سیگار کشیدن شما می‌کند و در این هنگام اقدام به ترشح موادشیمایی ضدنیکوتین می‌نماید. این مواد شیمایی ضدنیکوتین باعث می‌شوند، شما احساس خستگی و افسردگی کرده و احساس احتیاج به سیگار نمایید. 

محرک به هرچیزیست که مغغز شما با سیگار کشیدن مرتبط می‌کند. محرک‌های هرفردی با دیگران متفاوت است. برای شما ممکن است این محرک بوی سیگار، دیدن زیرسیگاری، دیدن بسته سیگار، خوردن غذا و یا نوشیدنی خاص و یا صحبت با کسانیکه معمولا بهمراهشان سیگار می‌کشید، باشد. بعضی اوقات احساسات شما (شادی یا ناراحتی) می‌تواند محرک سیگار کشیدنتان باشد. یکی از مهم‌ترین کلیدهای ترک سیگار شناختن محرک‌هاییست که شما را به هوس سیگار کشیدن می‌اندازند.

راههای مختلف ترک سیگار

برای ترک کردن سیگار و شروع زندگی سالم راههای مختلی وجوددارد. بعضی از این راهها از بقیه راههای ترک سیگار موثرترند. بهترین شیوه ترک سیگار، شیوه‌ایست که شما می‌تواند شمارا وادار به ترک سیگار کرده و همچنین شیوه‌ایست که با روحیات و علایق شما سازگار باشد. در ادامه بعضی از شیوه‌های ترک سیگار را به شما معرفی می‌کنیم:

روش اول ترک سیگار- بوقلمون سرد (بدون کمک دیگران)

تقریبا 90 درصد افراد از این روش برای ترک سیگار استفاده می‌کنند و می‌خواهند سیگار را بدون هرگونه کمکی‌ (شامل حمایت نزدیکان، دارو و یا درمان) ترک نمایند. هرچند بیشتر افراد از این روش استفاده می‌کنند، اما کم‌تر از 10 درصد افرادیکه از این شیوه استفاده می‌کنند، موفق می‌شوند.

روش دوم ترک سیگار- رفتار درمانی

برای استفاده از روش رفتار درمانی در ترک سیگار، شما به یک متخصص برای یافتن بهترین شیوه ترک سیگار مراجعه می‌کنید. متخصص رفتاردرمان به شما برای شناسایی محرک‌هایی که باعث احساس هوس سیگار در شما می‌شود و فراهم کردن حمایت عاطفی زمانیکه به آن نیاز دارید، کمک می‌کند.

روش سوم ترک سیگار- درمان با جایگزین کردن منابع نیکوتین

این روش شامل استفاده از آدامس‌ها، چسب‌ها، اسپری‌ها و قرص‌های نیکوتین دار می‌شود. این روش نیکوتین را بدون استفاده از سیگار به بدن شما می‌رساند. این نوع ترک سیگار زمانیکه با رفتاردرمانی ترکیب شود، بهترین نتیجه را می‌دهد.

روش چهارم ترک سیگار- درمان دارویی

بعضی از انواع داروها همچون زیبان (Zyban) و یا چانتیکس (Chantix) برای کمک به ترک سیگار ساخته شده‌اند. این داروها می‌بایست با دستور پزشک تجویز شوند.

روش پنجم ترک سیگار- درمان ترکیبی

استفاده از ترکیبی از روش‌های مختلف ترک سیگار شانس شما را برای رسیدن به هدفتان افزایش می‌دهد. برای مثال، ترکیب رفتاردرمانی با منابع جایگزین، درمان دارویی با منابع جایگزین و … شامل این نوع درمان می‌شوند.

قوانین جدید شما درهنگام ترک سیگار

هنگام ترک سیگار چند نکتهو قانون مهم وجود دارد که شما باید رعایت نمایید. این نکات و قوانین شامل:

قانون اول ترک سیگار- محرک‌های خود را بشناسید و از آن‌ها دوری نمایید

سعی کنید از موقعیت‌هایی که باعث تحریک شما به سیگار کشیدن می‌شود، بخصوص در سه ماهه اول ترک سیگار، دوری کنید.

قانون دوم ترک سیگار- سخت‌ترین روزهای ترک سیگار روزهای اول است

اگر از روش بوقلمون سرد در ترک سیگار استفاده می‌کنید، سخت‌ترین روزها، روزهای اول است. در این چندروز شما احساس زودرنجی، افسردگی، کندی و خستگی می‌نمایید. بعد از گذراندن این چند روز شما کم کم به حالت عادی برمیگردید(اما هنوز هوس سیگار دارید).

قانون سوم ترک سیگار- تسلیم هوس سیگار نشوید

هرزمانیکه شما هوس سیگار می‌کنید و سیگار نمی‌کشید، شانس ترک سیگار در شما افزایش می‌یابد.

قانون چهارم ترک سیگار- روابط با دوستان غیرسیگاری

شروع به ایجاد روابط جدید با دوستان غیرسیگاریتان نمایید، این کار شانس ترک سیگار در شما را افزایش می‌دهد.

قانون پنجم ترک سیگار- آرام کردن ناراحتی

از آنجا که سیگار کشیدن می‌تواند یکی از عادات شما باشد که به آن علاقه دارید، ترک سیگار می‌تواند باعث ناراحتی در شما بشود، که البته طبیعی می‌باشد. با اینحال باید سعی به آرام کردن این ناراحتی و غم نمایید، چراکه غم یکی از محرک‌های تشویق به سیگار کشیدن می‌باشد.

اگر دوباره شروع به سیگار کشیدن کردم چه؟

یه این اتفاق بازگشت (relapse) گفته می‌شود. بازگشت در اعتیادهای قوی همچون اعتیاد به سیگار معمول است. خیلی از افراد قبل از ترک دائمی سیگار چندین بار ترک کرده و دوباره بازگشت می‌کنند. اگر شما بازگشت کردید، حداقل میزان این بازگشت را کم کنید. برای مثال، اگر قبل از ترک روزانه 8 نخ سیگار می‌کشیدید و پس از بازگشت 4 سیگار در روز می‌کشید، امیدتان را از دست ندهید، چراکه این یک پیشرفت برای شماست، بیاد داشته باشید که ترک سیگار ممکن است زمانبر باشد.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منبع

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (16 رای, میانگین: 4٫44 از 5)
Loading...

نظرات

  1. نسیم می گوید

    سلام من میخام نامزدموترک بدم روزی همش 8تامیکشه
    راهشوبلدنیستم اونم نمیخادبخاطرمن بکشه اماراهشوبلدنیست..من دوست دارم راهی باشه که اذیت نشه وتااخرش پاش وایسه و واقعاترک کنه

    • می گوید

      باسلام خدمت شما
      احسنت به شما که به فکر کمک به نامزدتان هستید. مشوق های روحی و عاطفی کمک بزرگی در این رابطه هستند
      همانطور که در مقاله ذکر کردیم راههای زیادی برای ترک سیگار وجود دارد.
      بهترین آنها مراجعه به کلینیک های مخصوص ترک سیگار می باشد.
      درضمن برای حفظ سلامتی ایشون توصیه می کنیم اقدام به خرید قرص ها و محصولات ماهواره ای و اینترنتی بدون دستور پزشک ننمایید.

  2. p ..... ... می گوید

    سلام همسرمن ۴ساله سیگارمیکشه خودش نمیخواد بکشه امانمیتونه ترک کنه ازدوران نوجوانی فوتبالم بازیمیکرد چندسال پیش به خاطر مسدومیت کنار گذاشت .حالا میگه اگه باشگاه برم ترک میکنم نظر ماچیه ؟روزی سه تاچهارتا میکشه بعضی وقتا اصلن نمیکشه

    • می گوید

      باسلام خدمت شما بهترین کار برای شما مراجعه به متخصص روانپزشکی و یا روانشناس و یا کلینیک های ترک سیگار می باشد.
      مصرف ایشون در حدی هست که ترک برایشون راحت تر از سایر افراد است. با ترک سیگار زندگی برای هم شما و هم ایشون راحت تر و دلپذیر تر می شود.
      در مورد باشگاه هم اگر باعث میشه یاد مصدومیت بیافتن و عصبی میشن بهتره با ملاحظه و مشاوره بهش برگشت داشته باشند.
      تا زمان مراجعه به باشگاه می تونید پیاده روی های در عصرها به همراه همدیگر رو امتحان نمایید. هم به ترک سیگار کمک می کند و هم باعث بهبود رابطه هردو شما می شود.

  3. ali می گوید

    بالاسلام پدر من سیگار G1نقره قطران 1نیکوتین 0/2میکشد من هرچه پاکت سیگار را از جلوش بر میدارم بازم سیگار میکشه چیکار کنم بابام رو دوست دارم

  4. سجاد می گوید

    سلام به همه دوستان
    من میخوام یه راهکار بهتون بدم
    من خودم خیلی وقت بود سیگار میکشیدم اما امروز اتفاقی به روش برخوردم
    ببینید سر صبح پاشید ناشتا همین پا شدید همینجوری سیگار روشن کنید و زیاد کام بگیرید پشت سر هم بکشید
    بعد حالتون یه جوری میشه که از سیگار حتاتون بهم میخوره
    من خودم امروز این کارو کردم تا الانم حالم از سیگار بهم میخوره
    حتما امتحان کنید
    یاعلی

  5. اهورا می گوید

    سلام دوستان
    من همه روشها رو امتحان کردم/// بهترین روش ترک یکدفعه بدون مکمل نیکوتینه /از ورزش غافل نشید .ورزش باعث تنفر و بی نیازی از سیگار میشه. در اخر الگوی زندگیتونو تغییر بدید …هرگز این فریبو در طول ترک نخورید (…بابا یه نخ که طوری نمیشه…)
    شاد و تندرست باشید

  6. رهگذر می گوید

    ترک جسمی سیگار با کمک این مواد جایگزین تا اندازه ای موثر است اما ترک ذهنی به هیچ وجه کار آسانی نیست! به تعبیر دیگر بهتر است صادق باشیم و بپذیریم ترک ذهنی، بیش از هر چیز ذهن آرامی را طلب می کند که رسیدن به چنین امری در شرایطی که حداقل ممکن است بیشتر سیگاریهایی همچون من در آن بسر ببرند در جامعه کنونی غیر ممکن است! طبیعی است آنانی که از سر خوشگذرانی سیگار می کشند مد نظر من نیستند.

  7. fatemeh می گوید

    سلام من 17 ساله ام و نزدیک به یک سال میشود که سیگار میکشم.الان میخام سیگار رو ترک کنم اما یکم فکرم درگیرشه.روزی 5 یا 6 نخ سیگار میکشم.چطور میتونم فکر سیگار کشیدن رو از سرم بندازم بیرون.لطفا کمکم کنید

  8. محمد می گوید

    من ۱۹ سالمه و متاسفانه ۵ سال پیش قبل از سن تکلیف رسیدنم سیگاری شدم به علت داشتن رفیق ناباب،تو خونواده مذهبی بزرگ شدم و سیگار ب شدت تو خونواده و فامیل ما بد هسش،اولین نفری هستم ک تو فامیل طایفه مادرم و پدرم سیگاری شدم،و هیکس در مورد سیگاری بودنم اطلاعی نداره جز رفیقام و عذاب وجدان شدید دارم ک از روزی ک سیگارو شرو کردم تا ب الان ولم نمیکنه،باور کنید هر راهی ک میشد برا ترکش رفتم،ولی بلعکس تعداد سیگارم بیشتر شده الان در روز ۳ پاکت بهمن آبی میکشم،دیگه ناامید شدم،هرکاری برا ترکش کردم ولی نشد،اخرین راه و بهترین راه ک مد نظر شماس رو بهم معرفی کنید ممنون

  9. عاقله می گوید

    با عرض سلام و احترام
    اگر مردی برای دو سال هر هفته یک نخ سیگار بکشد، معتاد گفته میشو د؟؟
    چقدر احتمال برگشتش وجود دارد؟
    با تشکر

قوانین نظرات:سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه مختار به رد یا تایید نظرات شما بوده، همچنین ممکن است آنها را ویرایش نماید.

نظر خود را بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *