سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

گرفتگی عضلات چیست؟

یک ارتوپد گفت: گرفتگی عضلانی یک بیماری نیست، بلکه یک مشکل پاتولوژیک است.

عبدالحسین مهدی‌نسب در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گرفتگی عضلات در واقع احساس سفت‌شدگی یا گرفتگی در عضلات دست یا ساق پا است؛ شایع‌ترین گرفتگی در عضلات پشت ساق پا ( عضله سپر ساق) و عضلات کمر شانه اتفاق می‌افتد.گرفتگی عضلات

وی ادامه داد: گرفتگی عضلات حالتی است که در آن بدن در وضعیت انقباض باقی می‌ماند؛ در واقع در هنگام حرکت کردن و راه رفتن عضلات شل هستند ولی در حالت سفت‌شدگی به دلایل مختلف عضلات دچار گرفتگی می‌شوند.

این ارتوپد درباره دلایل گرفتگی عضلات گفت: دلایل زیادی وجود دارد ولی یکی از علت‌های شایع این عارضه، خستگی، کار و فشار بیش از حدی است که به عضلات بدن وارد می‌شود. همچنین باقی ماندن عضله در یک حالت خاص برای مدتی طولانی موجب گرفتگی عضلات می‌شود.

وی تصریح کرد: در قسمت کمر نیز، برداشتن اشیا سنگین یا زور زدن بیش از حد موجب فشار بر عضله می‌شود و عضله به طور موقتی در حالت گرفتگی قرار می‌گیرد.

مهدی‌نسب افزود: گرما، یکی دیگر از دلایل گرفتگی عضلات است؛ افرادی که در تابستان یا مکان‌های گرم کار می‌کنند بیشتر در معرض این حالت هستند و با تعریق زیاد و از دست دادن سدیم بدن، ممکن است دچار گرفتگی عضلات شوند.

وی عنوان کرد: گرفتگی عضلات در هر گروه سنی دیده می‌شود ولی بیش‌تر در گروه سنی جوانان و افرادی که بیشتر فعالیت ورزشی انجام می‌دهند شایع است، با این وجود کودکان، بزرگسالان و افراد مسن هم دچار این حالت می‌شوند.

این ارتوپد با بیان این‌که گرفتگی عضله ممکن است در حالت دائمی باقی بماند، گفت: گرفتگی دائمی عضلات به دلیل برخی بیماری‌ها است. به طور مثال بیماری فلج مغزی که در کودکان پس از تولد و یا پس از آغاز راه رفتن اتفاق می‌افتد؛ بخشی از عضلات دست و پا را درگیر کرده و بدن را در حالت گرفتگی باقی می‌گذارد.

مهدی‌نسب درباره شیوه‌های تسکین گرفتگی عضلات توضیح داد: ماساژ دادن قسمتی از عضله که دچار گرفتگی شده، می‌تواند به طور موضعی موثر باشد. با ماساژ، جریان خون در عضلات دست و پا بهتر انجام شده و گرفتگی عضلانی رفع می‌شود.

وی ادامه داد: تکان دادن یا حرکت دادن آهسته مچ پا، دست یا شانه نیز موجب شل شدن عضلات بدن و جریان بهترخون می‌شود.

این ارتوپد تصریح کرد: ۸۵ درصد گرفتگی عضلات در اثر بد نشستن و یا زور زدن ایجاد می‌شود که این وضعیت زودگذر بوده و به مرور بهبود می‌یابد.

وی عنوان کرد: اگر گرفتگی عضلات به مدت چند ساعت باقی بماند، باید با مراجعه به پزشک معاینه‌های لازم انجام شده تا علت زمینه‌ای آن مشخص و درمان شود.

مهدی‌نسب تاکید کرد: افرادی که می‌خواهند از داروهای شل‌ کننده عضلات استفاده کنند، می‌توانند با مراجعه و مشورت با پزشک از این داروها برای رفع این مشکل استفاده کنند.

وی توصیه کرد: افراد می‌توانند با انجام نرمش‌های ساده ورزشی مانند حرکات زانو و مچ پا، سفت و شل کردن عضلات یا ماساژ دادن بدن از گرفتگی عضلات جلوگیری کنند. همچنین افرادی که در هوای گرم کار می‌کنند و زیاد عرق می‌کنند باید مقداری نمک غذایی خود را بیشتر کنند تا کمبود نمک بدن جبران شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

تغذیه و سلامتی

کمبود منیزیم

۱۷ خوراکی برای افزایش سطح منیزیم در بدن و اثرات آنها

بارداری

ورزش ویژه دوران بارداری

ورزش ویژه دوران بارداری

کمک های اولیه

درمان خونریزی دوران بارداری

درمان خونریزی در دوران بارداری

اطلاعات پزشکی

سردرد گردنی

سردرد نشان دهنده اختلال در سلامتی

اطلاعات پزشکی

اختلالات سینه

اختلالات پستان زنان

اطلاعات پزشکی

وراثت در هموفیلی

وراثت در هموفیلی!

اطلاعات دارویی

دیفنوکسیلات

موارد استفاده و عوارض دیفنوکسیلات – آتروپین

بارداری

تمرین حالت زایمان

حالت زایمان را تمرین کنید!

تغذیه و سلامتی

زنجبیل

۱۰ فایده‌ شگفت‌انگیز زنجبیل برای سلامتی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سید مصطفی موسوی گفت:

    سایت بسیار ارزندهای است . موفق باشید.

    1. سلام و سپاس از لطف و محبت شما خواننده گرامی