با کودکانی که کم غذا می خورند چه کنیم ؟

بعضی از بچه ها هنگام غذا خوردن به بزرگترین مصیبت زندگی تبدیل می شوند ! آنها به راحتی و به زور و زحمت هم حاضر به غذا خوردن نیستند . گاهی این دسته از کودکان با گریه و قهر میز غذا را ترک می کنند .

راستینه در این مقاله قصد دارد به شما بگوید که چطور به کودکان خود غذا دهید٬ با ما همراه باشید .

چگونه میتوان کودکان را به خوردن غذا تشویق کرد ؟

در سنین پایین تر کار تربیتی برای این کودکان نمی توان انجام داد . بهترین روش برای سنین پایین این است که غذاها را به شکلی تزئین کنید که کودکتان به خوردن غذا تشویق شود . تزئین غذا در سنین دو تا پنج سالگی تأثیر زیادی در غذا خوردن آنها دارد . وقتی کودک بد غذای شما در این سن است می توانید غذاها را به شکل عروسک تزئین کنید . یا اینکه از رنگ های شاد برای تزئین آن استفاده کنید . مثلاً مایع کتلت را با قالب های مخصوص به شکل عروسک ، خانه یا توپ در آورید . از ژله های رنگی هم می توانید برای خوش رنگ شدن غذا استفاده کنید .

بازی کردن سر میز غذا هم بسیار تاثیر گذار است . اگر پسربچه دارید با او جنگ بازی کنید و به طور مثال می توانید به جای سربازان به یکدیگر لقمه غذا بدهید و اگر دختربچه دارید بهترین راه برای غذا خوردنش همان خاله بازی قدیمی است . او را صاحب خانه کنید و به خانه اش بروید و درجریان بازی به او غذا بدهید . اما در سنین بالاتر به شما پیشنهاد می کنیم که روش های دیگری را انتخاب کنید .

در سنین 7 تا 10 سال بهترین راه این است که غذاهایی را که دوست دارد انتخاب کنید . برای حضور سر میز یا سفره غذا ، زمان تعیین کنید و از روش تنبیهی یا تشویقی استفاده کنید ، امّا به خاطر داشته باشید که این کار باید با ظرافت انجام شود . کودک شما نباید احساس کند در ازای انجام وظیفه اش پاداش می گیرد . در این گونه موارد دخالت شخص سوم بسیار مؤثر است مثلاً از مربی یا معلمی که به او علاقه دارد بخواهید تا به طور غیر مستقیم با او صحبت کند .

 

نخوردن غذا

20 نکته مهم برای کودکانی که کم غذا می خورند کدامند ؟

 

به گرسنه بودن یا نبودن کودک خود احترام بگذارید

بچه های کوچک تنها زمانیکه گرسنه هستند دوست دارند غذا بخورند . اگر کودک شما گرسنه نیست ، او را مجبور به خوردن غذا یا تنقلات نکنید .

خونسرد باشید

اگر کودک شما احساس کند که شما از عادت غذا خوردن او ناراضی هستید ، ممکن است این موضوع منجر به یک معضل شود . در این صورت ، تهدید و تنبیه فقط به مشکل می افزاید .

 

آبمیوه نوشیدن کودک

نگاهتان به ساعت باشد

آب میوه و تنقلات را باید حداقل یک ساعت قبل از غذا به کودک خود بدهید . اگر کودک شما گرسنه به سر میز بیاید ، اشتهای بیشتری برای خوردن خواهد داشت .

زیاد انتظار نداشته باشید

بعد از دو سالگی ، رشد کمتر ، اغلب اشتهای کودک را کاهش می دهد . ممکن است فقط با خوردن چند لقمه احساس سیری بکند .

نوشیدن شیر و آبمیوه

کالری های مایع را محدود کنید

محصولات لبنی کم چربی یا بدون چربی و آب میوه ی طبیعی می تواند بخش مهم یک رژیم غذایی سالم باشد اما اگر کودک شما با شیر یا آب میوه سیر شود ممکن است دیگر جایی برای خوردن غذا یا خوراکی نداشته باشد .

از کم شروع کنید

چندین غذا را به اندازه کم به او بدهید . بگذارید کودک شما انتخاب کند که چه غذایی می خواهد بخورد .

از مجبور کردن او برای خوردن کامل  غذایش بپرهیزید

کودک خود را مجبور به خوردن کامل غذایش نکنید . این تنها به مشکل دامن می زند و یا آن را بیشتر می کند و تبدیل به یک دعوا ، آن هم بر سر غذا می شود . به جای آن ، بگذارید کودک هر زمان که احساس سیری کرد ، کنار برود .

طعم غذا را رها کنید

فقط درباره ی رنگ ، شکل ، بو و ترکیبات غذا صحبت کنید نه اینکه آیا طعم آن خوب است یا نه .

 

چشیدن طعم غذا

وقتی یک غذای جدید را به او می دهید صبور باشید

بچه های کوچک اغلب غذاهای جدید را لمس یا بو می کنند و حتی ممکن است کمی از آن را در دهان خود نیز بگذارند و دوباره آن را در بیاورند . شاید کودک شما نیاز به این داشته باشد که قبل از خوردن اولین لقمه از غذای جدید ، چندین بار آن را جلویش بگذارید .

غذای صبحانه را به جای شام بخورید

چه کسی گفته است که برشتوک و کیک فقط برای صبحانه است ؟ تفاوت صبحانه ، ناهار و شام ممکن است برای کودک شما ضرر داشته باشد .

 

کودک و بروکلی

آن را با شوخی و تفریح همراه کنید

کلم بروکلی و دیگر سبزیجات را با یک برش یا سس خوش طعم سرو کنید . غذا را مثل کلوچه به اشکال مختلف برش بزنید .

از خود کودک کمک بگیرید

در فروشگاه از کودک بخواهید که در مورد انتخاب میوه ها ، سبزیجات و دیگر غذاهای سالم به شما کمک کند . هرگز چیزی را که نمی خواهید کودک شما بخورد ، نخرید . در خانه کودک را به شستن و خرد کردن سبزیجات یا چیدن میز تشویق کنید .

یک نمونه از غذاهای خوب را درست کنید

اگر انواع غذاهای سالم را می خورید ، کودک شما بیشتر تمایل دارد طبق خواسته او عمل کنید .

 

سبزیجات و ماکارونی

زیرک باشید

مقداری کلم بروکلی یا فلفل سبز خرد شده به سس ماکارونی اضافه کنید ، ارزش غذایی برشتوک را با تکه های میوه بالا ببرید یا کمی کدوی رنده شده را با خوراک گوشت یا سوپ مخلوط کنید .

آن را جداگانه درست کنید

اگر کودک شما علاقه ای ندارد که مواد اولیه گوناگون را با هم داخل یک غذا بکار ببرید ، غذای مخلوط درست نکنید . مخلفات ساندویچ را بیرون نان قرار بدهید یا مواد اولیه سالاد یا خوراک گوشت را جداگانه سرو کنید .

 

خوردن غذا سر وقت

طبق روال هر روز عمل کنید

غذا و خوراکی ها را هر روز حدود همان ساعت سرو کنید . اگر در دیگر وقتها آشپزخانه بسته است ، کودک شما ممکن است تمایل پیدا کند که غذا یا خوراکی که به او می دهید را بخورد .

چیزهایی که حواس او را پرت می کند را کم کنید

هنگام غذا خوردن ، تلویزیون را خاموش کنید و کتاب یا اسباب بازی روی میز نگذارید .

 

دسر کودک

دسر را به عنوان جایزه به آنها ندهید

ندادن دسر ، این پیام را به کودک منتقل می کند که دسر بهترین غذا است که فقط اشتهای او را برای شیرینی افزایش می دهد . شما شاید یکی دو شب در هفته را برای خوردن دسر انتخاب کنید و بقیه ی روزهای هفته آن را رها کنید یا اینکه میوه ، ماست یا دیگر غذاهای سالم را به عنوان دسر بدانید .

انتظار این را داشته باشید که برخی از غذاها را ترجیح بدهد

هنگامی که بچه ها بزرگ می شوند دیگر کمتر دوست دارند به غذا ناخنک بزنند . امّا هر کسی یک غذای خاصی را ترجیح می دهد . انتظار نداشته باشید که کودک شما همه ی غذاها را دوست داشته باشد .

بدانید که چه موقع به کمک شما نیاز دارد

اگر کودک شما پرانرژی بوده و رشد سریعی دارد احتمالاً درست غذا می خورد . اگر نگران این هستید که کم غذا خوردن کودکتان به رشد او ضربه میزند یا غذاهای خاصی او را مریض می کند ، با پزشک کودک خود مشورت کنید .

همواره سعی کنید این نکات را برای پیشگیری از دعواهایی که هنگام غذا خوردن اتفاق می افتد ، بکار بگیرید .

 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 رای, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

نظرات

قوانین نظرات:سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه مختار به رد یا تایید نظرات شما بوده، همچنین ممکن است آنها را ویرایش نماید.

نظر خود را بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *