افتادن و زمین خوردن سالمندان

در ایالات متحده امریکا ، هیچ حادثه ای بیشتر از زمین خوردن ، منجر به مرگ سالمندان نمی شود . هرسال ، از هر 3 نفر بالای 65 سال ، یک نفر زمین می خورد . تنها در سال 1994 ، بیش از 7000 نفر به دلیل زمین خوردن جان خود را از دست داده اند . به دلایلی آشکار ، افتادن یکی از جدی ترین نگرانی های افراد مسن و کسانی است که در حال نزدیک شدن به سالهای آخر عمر خود هستند .

دلایل زمین خوردن سالمندان

یکی از مهمترین دلایل مربوط به زمین افتادن ها ، استفاده نامناسب یا بیش از اندازه از داروها می باشد ، به ویژه آن داروهایی که تعادل را تضعیف می کنند . همچنین در افراد مسنی که بیش از 5 یا 6 دارو در روز مصرف می کنند ( وضعیت چند دارویی ) به علت تعادل منفی داروها ، گاهی عدم تمرکز ، سرگیجه و عدم تعادل دیده شده است .

البته موانع موجود در محیط نیز میتواند به وقوع زمین خوردن ها کمک کند . نمونه هایی از این عامل وضعیتی ، شامل : صندلی ها و توالت هایی که خیلی کوتاه هستند ، نبود دستگیره نرده ، ناموزون بودن ارتفاع پله ها ، فرش کردن نامناسب قالی ها و قالیچه ها ، سطوح لغزنده و لیز ، و کفش های نامناسب است .

متاسفانه ، نیمی از افراد مسنی که زمین می خورند ، هرگز راه رفتن مناسب خود را بدست نمی آورند . گفتنی ست زنان بیش از مردان زمین می خورند امّا به نظر می رسد که مردان در نتیجه افتادن بسیار بیشتر رنج می کشند و میزان مرگ و میر بیشتری را تجربه می کنند .

زمین خوردن سالمندان

عوامل کمک کننده به زمین خوردن در افراد مسن

  • دلایل زمینه ای :

کاهش انعطاف پذیری ، مشکلات تعادلی

  • بیماری :

قلبی عروقی ، پارکینسون ، جنون ، مغزی عروقی ، آرتریت ، امراض پا ، کوچک شدن تیروئید ، سرگیجه ، غش ، خستگی ، کاهش جنبش پذیری مفصل ، افت قدرت و استقامت ، افزایش زمان واکنش ، نقص بینایی و مشکل عمومی در قدم زدن ( مثل کاهش ارتفاع گام ) .

  • دلایل وضعیتی :

مصرف الکل ، لباس و جامه ی نامناسب ، تاریکی ، موانع محیطی ، صاف نبودن سطح راه رفتن ، سطوح لیز و لغزنده ، پلکان های نامنظم ، پیاده روهای شکافته و ترک دار ، دارو درمانی و عجله و شتاب .

راهکارهایی برای اجتناب از افتادن در افراد مسن

یکی از مهم ترین راهبردها برای کاهش افتادن در بین افراد مسن ، حفظ سبک زندگی فعال به لحاظ جسمانی است . کاهش قدرت ، انعطاف پذیری و استقامت عضلانی و قلبی و عروقی ، همگی به تغییر الگوهای گام برداشتن کمک می کنند و عوامل بالقوه ای برای افتادن هستند . یک برنامه ی آمادگی جسمانی می تواند افت در چنین حوزه هایی را جبران کند . همچنین ، مشخصه هایی همچون تعادل و زمان واکنش را بهبود دهد . به علاوه فرد کهنسالی که به لحاظ جسمانی آماده باشد ، کمتر احتمال دارد بیمار شود و داروهایی نیاز داشته باشد که ممکن است باعث افتادن شوند . یک برنامه ی تمرینی که به طور معنی داری قدرت را افزایش می دهد ، وزن و ترکیب بدن را که برای جابه جایی مؤثر هستند ، ثابت نگه می داد ، و تعادل را بهبود می بخشد . این امر شمار افتادن ها را که در افراد مسن دیده می شود ، کاهش می دهد .

افتادن سالمندان

پرهیز از زمین خوردن در خانه

کف ها :

  • از راه رفتن بر روی تخته های لق ، قالیچه های لغزنده ، فرش های ساییده ، و کاشی های شل اجتناب کنید .
  • مطمئن شوید که قالیچه ها صاف فرش شده اند .
  • از قالیچه هایی استفاده کنید که پشت آنها لغزنده نباشد . مایعات ریخته شده را فوراً خشک کنید .
  • از سیم های برق با احتیاط استفاده کنید و هرگز آنها را از زیر فرش عبور ندهید .
  • مبلمان را طوری بچینید که فرد بتواند به راحتی در اتاق حرکت کند . کف را ساده و بی پیرایه نگهدارید . از مواد پاک کننده بر اساس دستور العمل هایشان استفاده کنید .

 

پله ها :

  • پله ها را به خوبی مرمت و تعمیر کنید . پله ها را به خوبی روشن و ساده نگه دارید . مطمئن باشید که روشنایی پله ها به راحتی قابل دسترسی هستند .
  • پوشش های پله ها ( قالیچه ، فرش ، و روپوش ها ) را به طور محکم ایمن کنید .
  • دستگیره های ایمنی را فراهم کنید . از حمل بارهای سنگین روی پله ها خودداری کنید . با شتاب از پله ها بالا و پایین نروید .
  • پله های بلند و کوتاه را با رنگ آمیزی سفید رنگ از هم تمایز دهید .
  • با رنگ آمیزی پله ها با مخلوطی از شن و رنگ ، سطحی ناهموار و غیر لغزنده فراهم کنید .

 

آشپزخانه :

  • هنگام تمیز کردن آشپزخانه با شوینده های مایع ، از ورود افراد به آن جا جلوگیری کنید .
  • هنگام دستیابی به اشیاء موجود در قفسه های بالا ، از وسیله ی مناسب ( نردبان و چهارپایه ) استفاده کنید ، از استفاده کردن از صندلی ، یا تلاش برای دستیابی به وسایلی فراتر از دسترس خود اجتناب کنید . 
  • هنگام حمل غذاها یا ظروف گرم ، عجله و شتاب نکنید . ظروف را جایی قرار دهید که برای همه اعضای خانواده قابل دسترسی باشد .

 

حمام :

  • در سطوح مرطوب لغزنده مراقب باشید . از کفپوش های غیر لغزنده ، برای کف ، استفاده کنید .
  • بر روی کف وان یا حمام ، تکه دوزی های پشت چسب بچسبانید .
  • مطمئن شوید که لباس ها یا حوله های خیس ، بر روی کف چکه نمی کنند .
  • روشنایی هایی برای شب نصب کنید .

 

اتاق خواب :

  • مطمئن شوید که محل های پر رفت و آمد ، خالی از خرت و پرت باشد .
  • لامپ هایی برای شب نصب کنید .
  • پس از استفاده از کشوها ، آن ها را ببندید .

 

به طور کلی :

  • هیچگاه در خانه ندوید یا شتاب و عجله نکنید .
  • از لباس های مناسب استفاده کنید ( از پوشش های بلند و آویزان خودداری کنید ) . از کفش های دارای کف نرم و پاشنه کوتاه استفاده کنید .
  • وسایل و روشنایی های شبانه را در سراسر خانه قرار دهید . مبلمان ها را به گونه ای بچینید که مسیرهای رفت و آمد ، مستقیم و وسیع باشد . پس از استفاده از کشوها ، کابینت ها ، و درهای کمدها ، آن ها را ببندید .
  • برای خرید ، از دوستان و همراهان خود کمک بگیرید .

 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (بدون رای)
Loading...

قوانین نظرات:سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه مختار به رد یا تایید نظرات شما بوده، همچنین ممکن است آنها را ویرایش نماید.

نظر خود را بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *