فواید چای سبز که افراد زیادی از آنها بی اطلاع هستند

برای قرن‌های طولانی چای سبز به عنوان سالم‌ترین نوشیدنی برای بدن، ذهن و روان ما در نظر گرفته شده است و کسی نیست که از فواید چای سبز بی اطلاع باشد. علاوه بر داشتن کافئین طبیعی و عاری بودن از کالری، دربردارنده ترکیبات فعال بیولوژیکی و آنتی‌اکسیدان‌های مفید است که مهم‌ترین فعالیت‌های بدن را بهبود می‌بخشد.

چای سبز به این علت که تنها چایی است که پس از چیده شدن برگ‌هایش اکسید نمی‌شود، متمایز از چای سیاه است و به همین علت تمام آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی آن دست‌نخورده باقی می‌مانند. با در نظر گرفتن قابلیت درمان‌بخشیِ چای سبز و بهبود عوارض جسمی، تعجبی ندارد که این نوشیدنی عضو ثابت یک رژیم غذایی سالم است. با اضافه کردن 2 تا 10 فنجان چای سبز به رژیم غذایی روزانه خود صلح و صفا را به بدن خود هدیه کنید.

فواید چای سبز کدامند ؟

 

فواید چای سبز

افزایش سوخت‌وساز

سوخت و ساز !‌ دو لغتی که همیشه برای ما جذاب است. یکی از آنتی‌اکسیدان‌های بی‌شمار چای سبز اپی‌گالوکاتچین‌گالات(EGCG) است که براساس تحقیقات صورت گرفته، سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. در کنار کافئین موجود در چای سبز، اپی‌گالوکاتچین‌گالات(EGCG) سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند و چربی را وارد جریان گردش خون می‌کند تا به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد. این روند که طی آن بدن برای هضم و جذب غذا کالری می‌سوزاند تحت عنوانِ گرمازایی شناخته می‌شود.

اگرچه چای سبز به سوزاندن چربی کمک می‌کند، اما نباید برای کاهش وزن به آن اتکا کرد؛ بلکه می‌بایست به عنوان یکی از نوشیدنی‌هایی که به رژیم غذایی متعادلتان کمک می‌کند در نظر گرفته شود.

چای سبز و سلامت قلب

برای سلامت قلب مفید است

قلب حیاتی‌ترین عضو شماست ٬ از آن مراقبت کنید! طبق یافته‌های European Journal of Cardiovascular Prevention and Rehabilitation، مجله اروپایی توانبخشی و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی چای سبز عملکرد سلول‌های اِندوتِلیال را بهبود می‌بخشد. اختلال عملکرد‌های انِدوتِلیال با تصلب شرائین مرتبط است. نوشیدن چای سبز به بهبود جریان خون و سلامت رگ‌ها کمک می‌کند که در نهایت از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌کاهد.

رابطه چای سبز با سرطان

کاهش خطر ابتلا به سرطان

براساس یافته‌های National Cancer Institute، موسسه ملی سرطان، پُلی‌فنول‌هایِ غالب در چای سبز رادیکال‌های آزاد قابل‌توجهی دارند و می‌توانند از آسیب‌های وارده به DNA توسط گونه‌های فعال اکسیژن جلوگیری کنند. تحقیقات آزمایشگاهی حاکی از آن است که پُلی‌فِنول‌های موجود در چای سبز می‌تواند آنزیم‌های سم‌زدا را فعال کند و عملکرد سیستم ایمنی را ارتقا دهد و از رشد سلول‌های سرطانی نیز پیش‌گیری کند. با وجودی که این تحقیق به رابطه شیمیایی بین مصرف چای سبز و کاهش رشد ‌سلول‌های سرطانی اشاره می‌کند، نمی‌توان آن را به صورت مستقل درمانی برای بیماران سرطانی در نظر گرفت.

رابطه چای سبز با دیابت

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد

دکتر سوزان اِشتِینبام، متخصص قلب و عروق و مدیر بخش سلامت زنان در بیمارستان لِنوکس‌هیل در نیویورک، معتقد است که واکنش‌های پیچیده شیمیاییِ چای سبز حساسیت سلول‌ها را برای سوزاندن قند که یکی از ‌ترین دغدغه‌های بیماران دیابتی است بهبود می‌بخشد.

بر اساس نتایج تحقیقی در ژاپن مقایسه افرادی که حداقل شش فنجان چای سبز در هفته می‌نوشند با افرادی که کمتر از یک فنجان چای سبز در هفته می‌نوشند، حاکی از کاهش 33 درصدی خطر پیشرفت دیابت نوع 2 در گروه اول می‌باشد. تحقیق مشابهی حاکی از آن است که افردا تایوانی که به مدت ده سال چای سبز می‌نوشیده‌اند اندامی متناسب‌تر و کمری باریک‌تر دارند.

چای سبز فعالیت مغز

بهبود فعالیت‌های مغزی

ماده اصلی چای سبز کافئین است که به عنوان یک محرک شناخته می‌شود؛ کافئین مانع از انسداد جریانات عصبی و آدِنوزین در مغز شده، در نهایت مانند دوپامین و نورِپین‌فرین موجب افزایش نقل و انتقالات عصبی می‌شود.

چای سبز حاوی آمینواسیدهای اِلتیانین است که فعالیت گاماآمینوبوتیریک‌اسید(GABA)، سروتونین و دُوپامین و موج آلفا را افزایش می‌دهد. مطالعات هم‌چنین نشانگر این است که تیانین نقشی موثر در تمرکز و حل مشکلات پیچیده ایفا می‌کند، و می‌تواند از زوال حافظه در دوران کهن‌سالی جلوگیری کند. تحقیقی که در رابطه با Psychopharmacology (شاخه داروشناسی است که با مطالعه از اقدامات، اثرات، و توسعه مواد روانگردان می‌پردازد) منتشر شده است حاکی از آن است که چای سبز می‌تواند عملکردِ شناختی را بهبود بخشیده، در درمان بیماران مبتلا به آلزایمر و جنون مفید واقع شود. این تحقیق هم‌چنین به رابطه مفید بین بیماران مبتلا به آلزایمر و چای سبز اشاره می‌کند؛ اگرچه پیش از آن‌که چای سبز به عنوان درمان موثر در نظر گرفته شود، می‌بایست تحقیقات بیشتری صورت پذیرد.

توصیه راستینه به شما این است که در میان برنامه روزانه خود چند دقیقه را صرف پرداختن به این رژیم سنتی کهن کنید ٬ خود را در آغوش نیرومند این برگ‌‌ها را رها کنید و از فواید چای سبز بی بهره نمانید.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 رای, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

قوانین نظرات:سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه مختار به رد یا تایید نظرات شما بوده، همچنین ممکن است آنها را ویرایش نماید.

نظر خود را بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *