دلیل اهمیت ویژه پروتئین در رژیم غذایی

شاید اینقدر درباره اهمیت پروتئین مطلب شنیده باشید که دیگر خسته شده باشید. مطالب زیادی در مورد اهمیت مصرف پروتئین برای کمک به کاهش وزن، و اینکه چگونه پروتئین برای ساخت عضله و سوزاندن چربی و غیره اهمیت دارد، شنیده اید. هرچند بررسی دقیقتر این مسئله این سوال را پیش می‌آورد که آیا واقعا می دانید چرا پروتئین تا این حد مهم است؟ چرا پروتئین در رژیم غذایی شما اهمیت زیادی دارد ؟ وقتی صحبت از زندگی سالم به میان می‌آید، تاثیری که پروتئین بر بدن دارد واقعا اهمیت پیدا می‌کند.

چرا پروتئین از اهمیت بالایی برخوردار است ؟

درست مثل چربی ها و کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین نیز از دیدگاه کارشناسان یک “عنصر غذایی پر مصرف” به شمار می‌آید. بدن شما برای اینکه عملکرد درستی داشته باشد، روزانه به مقدار قابل توجهی پروتئین نیاز دارد. اگر چه ما قادر به ذخیره سازی چربی و کربوهیدرات در بدن خود هستیم، ولی در واقع قادر به ذخیره سازی پروتئین نیستیم. این بدین معنی است که پروتئینی که مصرف می کنید ذخیره نمی‌شود، و شما باید به منظور سالم ماندن سطح پروتئین را در بدن خود بالا ببرید.

اینکه شما به اندازه کافی پروتئین مصرف کنید از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا بدن شما به منظور رشد به شدت به اسیدهای آمینه که عنصر تشکیل‌دهنده پروتئین هستند، نیاز دارد.

 

پروتئین

چهار دلیل عمده برای گنجاندن پروتئین در وعده های غذایی 

  • پروتئین بخشی از هر سلول را در بدن تشکیل می‌دهد. شاید باورش برایتان دشوار باشد اما موها و ناخن های شما در درجه اول از مولکول های پروتئینی ساخته شده است. مصرف کافی پروتئین کمک می کند تا ناخن های شما زیبا و قوی باقی بمانند و موهای شما پر پشت و زیبا شوند.
  • بدن شما از پروتئین برای ساخت و ترمیم بافت ها بهره می برد. به عنوان مثال، هنگامی که کار می کنید، فشار فیزیکی پارگی های اندکی در عضلات و بافت های شما ایجاد می کند. پروتئین بهبود و بازسازی این پارگی های کوچک را بر عهده دارد.
  • پروتئین ساخت آنزیم ها، هورمون ها و دیگر مواد شیمیایی ضروری در بدن شما را افزایش میدهد. به عنوان مثال، اسیدهای آمینه (مواد سازنده پروتئین) مسئول ساخت هورمون رشد در بدن انسان هستند.
  • پروتئین برای رشد استخوان، رشد عضلات، بازسازی غضروف ها، سلامت پوست، و بهبود جریان خون در سراسر بدن حیاتی است.

پروتئین حبوبات

 

اگر چه ممکن است متوجه اثرات قابل توجه پروتئین در بدن خود نشوید، ولی دلایل زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند رژیم غذایی روزانه با میزان پروتئین بالا بر سلامت شما تاثیر خواهد گذاشت. پروتئین می تواند خستگی ناشی از کار را بهبود بخشد و کمک می‌کند تا در طول روز سطح انرژی شما حفظ شود. پروتئین می تواند به رشد و کشش عضلات کمک کند. همچنین به تناسب وزن کمک می کند و می تواند گرسنگی را رفع کند و پرخوری را مهار کند.

 

پروتئین تخم مرغ

اگر می‌خواهید میزان پروتئین را در رژیم غذایی خود بالا ببرید در ادامه با ما همراه باشید! این خوراکی ها سرشار از پروتئین هستند و قطعا برای رژیم غذایی شما مفید خواهند بود:

  • تخم مرغ
  • بادام و گردو
  • گوشت بدون چربی (مرغ، بوقلمون، گوشت گاو بدون چربی، ماهی)
  • جو
  • پنیر
  • ماست یونانی
  • شیر
  • پروتئین آب پنیر
  • دانه کدو تنبل
  • کوینولا
  • لوبیا

تصویر بدنسازان عضله‌ای را که مدام در حال خوردن پروتئین هستند، از ذهن خود پاک کنید. پروتئین فقط برای عضله سازی و افزایش وزن نیست. بلکه رژیم غذایی ما باید شامل مقدار کافی پروتئین باشد.

 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 رای, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

نظرات

قوانین نظرات:سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه مختار به رد یا تایید نظرات شما بوده، همچنین ممکن است آنها را ویرایش نماید.

نظر خود را بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *