ساختمان پزشکان+

شما در حال حاضر اینجا هستید :

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه اطلاعات درمانی اطلاعات پزشکی استرس چه مشکلاتی برای ما به وجود می آورد؟

به کانال تلگرام بپیوندید

Join Our Telegram Channel

استرس چه مشکلاتی برای ما به وجود می آورد؟افزودن دیدگاه

استرس یکی از مشکلاتی است که همه افراد کم و بیش با آن دست و پنجه نرم می کنند. در بعضی از افراد این مشکل آن چنان پیشرفت کرده است که بر سلامتی و کارهای روزانه آنها تاثیر گذاشته است. در این مقاله از راستینه به شرحی از این مشکلات می پردازیم.

 

پاسخ استرس

پاسخ استرس

عضلات شما منقبض می‌شوند، قلب شما تند تند می زند و ضربان قلب شما بالاتر می‌رود. همه‌ی ما می دانیم که استرس چگونه احساسی است. در پس این واکنش مبارزه یا فرار رخ می‌دهد، هورمون‌های بدن، شما را برای پذیرفتن تهدید و یا فرار از آن آماده می‌کنند. اگر این اتفاق به صورت مکرر مثلاً هر روز رخ دهد “استرس مزمن” نامیده می‌شود و می‌تواند به قسمت‌های مختلف بدن و سلامت کلی شما آسیب وارد کند.

 

غدد آدرنال

چگونه این اتفاق رخ می‌دهد؟

هورمون‌ها مواد شیمیایی‌ای هستند که بخش‌های خاصی از بدن شما را به فعالیت وا می دارند. در هنگام استرس غدد هورمون‌هایی را می‌سازند که به بدن شما کمک می‌کنند تا برای مبارزه یا فرار از خطر آماده شود (آدرنالین، نورآدرنالین، کورتیزول). هنگامی که این هورمون‌ها در سطح بالا برای مدت زمان طولانی باقی بمانند، می‌توانند استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کنند، در خواب شما تداخل ایجاد کنند، و موجب شوند عضله‌های خود را از دست دهید.

 

درد معده

درد معده

دلشوره داشتن یک مشکل است، اما اگر شما واقعاً استرس داشته باشید، ممکن است دچار تهوع شوید و شکم شما ممکن است صدمه ببیند. این طبیعی است، زیرا بدن شما ممکن است در هنگام استرس برای تمرکز بیشتر بر روی واکنش مبارزه یا فرار از خطر، هضم را کُند و یا متوقف کند.

 

مشکل توالت رفتن

مشکل توالت رفتن

اگر استرس اغلب اوقات دستگاه گوارش شما را مختل کند، می‌تواند موجب اسهال یا یبوست شود و توانایی بدن شما برای دریافت مواد مغذی را تحت تأثیر قرار دهد. به نظر می‌رسد بین استرس و سندرم روده تحریک پذیر رابطه‌ای وجود داشته باشد، که می‌تواند موجب درد و گرفتگی عضلات، همچنین یبوست و اسهال شود.

 

سوزش سر دل

سوزش سر دل و رفلاکس اسیدی

افرادی که تحت استرس زیادی هستند ممکن است بیشتر بخورند، یا بیشتر مواد غذایی ناسالم بخورند. همچنین ممکن است بیشتر سیگار بکشند. همه این موارد می‌توانند به سوزش معده و رفلاکس اسیدی (زمانی که اسید معده تا به مری وارد می‌شود) منتهی شود. اگر این مسئله درمان نشود، می‌تواند موجب زخم (زخم‌های باز) و بافت اسکار شود.

 

سردرد

سردرد

وقتی که دچار استرس هستید، عضلات در سر، گردن و شانه‌ها سفت می‌شوند. این مشکل می‌تواند به سردرد تنشی و میگرن منتهی شود. تکنیک‌های تمدد اعصاب (ریلکسیشن) ممکن است به کاهش استرس شما همچنین تعداد این سردردها کمک کنند.

 

قاعدگی

قاعدگی

استرس می‌تواند چرخه قاعدگی زن را نامنظم کند و باعث از دست رفتن پریودی و یا پریودی دردناک شود. همچنین استرس موجب بدتر شدن سندرم پیش از قاعدگی (PMS) می‌شود، سندرم قاعدگی موجب نوسانات خلقی و گرفتگی عضلات در برخی از زنان قبل از دوره قاعدگی می‌شود.

 

میل جنسی

میل جنسی

استرس می‌تواند میل جنسی را در مردان و زنان کمتر کند، اما استرس مزمن می‌تواند مشکل واقعی را برای مردان در اتاق خواب ایجاد کند. استرس می‌تواند به اختلال در نعوظ منجر شود و تعداد و کیفیت اسپرم را تحت تأثیر قرار دهد.

 

مسائل تنفس

مسائل تنفس

هنگامی که دچار استرس هستید، ممکن است تنفس سخت‌تر و سریع‌تری داشته باشید، که در صورت داشتن بیماری‌هایی مانند آسم یا بیماری‌های ریوی مانند آمفیزم، که گرفتن اکسیژن کافی به ریه‌های شما دشوار می‌شود، ممکن است دردسرساز شود.

 

مشکلات قلبی

مشکلات قلبی

هنگامی که استرس دارید، هورمون‌هایی که وارد سیستم بدن شما می‌شوند در صورتی که در سطوح بالا بمانند، می‌توانند برای قلب شما بد باشند. این هورمون‌ها می‌توانند فشار خون شما را بالا ببرند، و فشار خون بالا به نوبه خود می‌تواند به حمله قلبی یا سکته مغزی منتهی شود. همچنین ممکن است موجب التهاب رگ های خونی که خون عضله قلب را تأمین می‌کنند، شود، که می تواند منجر به حمله قلبی می شود.

 

دیابت

دیابت

هنگامی که دچار استرس هستید، کبد شما برای تأمین سوخت واکنش مبارزه یا فرار نوعی قند به نام گلوکوز آزاد می‌کند. این مسئله در صورتی که چاق باشید یا در معرض دیگر روش‌های خطر باشید، به دیابت منجر می‌شود. اما با مدیریت استرس می‌توانید به کنترل قند خون خود کمک می‌کنید.

 

ورزش

کارهایی که می‌توانید انجام دهید.

تنها سی دقیقه در روز ورزش ملایم، مانند پیاده روی سریع یا شنا، می‌تواند به تقویت خلق و خوی شما و محدود کردن اثرات استرس بر بدن شما کمک کند. و اگر این ورزش‌ها را در خارج از منزل در آفتاب انجام دهید، ممکن است حتی احساس بهتری داشته باشید.

 

نگرش مثبت

نگرش مثبت

استرس می‌تواند در برخی شرایط چیز خوبی باشد برای مثال، استرس می‌تواند به شما کمک کند به موقع به جلسات برسید و یا تمرکز بهتری در آزمون یا سخنرانی داشته باشید. اگر به استرس از این زاویه نگاه کنید – به عنوان دوست، نه دشمن – بدن شما ممکن است با آن به شیوه‌ای سالم تر برخورد کند. همچنین ممکن است در صورتی که بیشتر اوقات به دیگران فکر کنید، سطح استرس شما پایین‌تر رود. مطالعات نشان داده اند، افرادی که در مواقع استرس کارهای خوب برای دوستان و خانواده انجام می‌دهند مشکلات سلامت کمتری نسبت به کسانی که استرس ندارند، داشتند.

 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع

 

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اطلاعات پزشکی

چگونگی مصرف امپرازول

موارد استفاده و عوارض امپرازول (پریلوسک)

اطلاعات پزشکی

انواع مشکلات چشم

انواع مشکلات چشم! علائم، تشخیص و درمان آنها

سلامت روان

کار یا بیکاری؟ کدام یک سالم تر است؟

بارداری

هفته سیزدهم بارداری

هفته سیزدهم بارداری

اطلاعات پزشکی

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) چیست؟

سایر مطالب

خنده را جدی بگیرید

خنده را جدی بگیرید!

اطلاعات پزشکی

موارد مصرف دابیگاتران

موارد استفاده و عوارض دابیگاتران (پاراداکسا)

اطلاعات پزشکی

انواع مشکلات قلبی

انواع مشکلات قلبی! علائم، تشخیص و درمان آنها

اطلاعات پزشکی

سردرد مسکن

قرص مسکن بخوریم یا درد بکشیم ؟

نظرات کاربران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *