آسیب دیدگی ورزشی

بروز حوادث و آسیب در ورزش ، امری اجتناب ناپذیر است و ورزشکار همواره در معرض یکسری خطرات بالقوه قرار دارد که در صورت آگاهی از علت آسیب دیدگی ورزشی و نحوه درمان صدمات ، از ناتوانایی های بعدی پیشگیری خواهد شد .

آسیب دیدگی ورزشی

پیشگیری از آسیب دیدگی ورزشی

قبل از هرگونه فعالیت ، ورزشکار بایستی با توجه به ویژگی های بدنی و فعالیتی که قصد انجام آن را دارد مورد معاینه قرار گیرد . به عنوان مثال یک تکواندوکار نوجوان در مقایسه با یک تکواندوکار حرفه ای از روند متفاوتی برخوردار است . در معاینه یک کودک ورزشکار می توان به تمام مشکلات پزشکی بالقوه او پی برد ، زیرا معاینات اولیه شرایطی را که مانع فعالیت ورزشی خاصی می شود به خوبی آشکار می سازد . در ورزشکار بزرگتر ، به دلیل رشد و قدرت افزون تر این احتمال کاهش می یابد . در این دوران هدف معاینه کننده فقط بررسی اثرات آسیب دیدگی قبلی ، کنترل کیفی این آسیب ها و توان بخشی ورزشکار به منظور آمادگی برای فعالیت بعدی می باشد .

 

معاینه ورزشی

هدف از معاینه

  1. مشخص کردن نقایص یا شرایطی که ورزشکار را در معرض خطر قرار داده و احتمال آسیب دیدگی ورزشی وی را افزایش می دهد .
  2. جلب توجه ورزشکار نسبت به ضعف یا عدم تعادل عضلانی و کمک به او در رفع آن ها ، قبل از شرکت در فعالیت های ورزشی .
  3. تعیین این که آیا علی رغم مشکل قابل تشخیص ، ورزشکار قادر به شرکت در فعالیت ورزشی شدید می باشد یا خیر .

 

اصول پیشگیری

یک برنامه خوب پیشگیری از آسیب دیدگی ورزشی شامل موارد زیر است :

  1. تجهیزات ورزشی مناسب
  2. محیط ایمن ورزشی
  3. آشنایی ورزشکار با آسیب ها
  4. معاینه کامل بدنی
  5. آمادگی جسمانی

 

تجهیزات ورزشی

  • تجهیزات ورزشی 

تجهیزات حفاظتی برای کاهش احتمال وقوع و کاهش شدت صدمه مورد نیازند . در برخی ورزشها مانند ورزش های رزمی ، بعضی از ورزشکاران در استفاده از وسایل حفاظتی کامل ، کوتاهی می کنند . به عنوان مثال در تکواندو استفاده از هوگو ( محافظ تنه ) و ساعد بند و ساق بند ، خطرات ناشی از ضربه را به شدت کاهش می دهد .

 

محیط ایمن ورزشی

  • محیط ایمن ورزشی

یک مربی خوب باید مطمئن شود زمین ورزشکار ایمن است . مثلاً وسایل اطراف زمین ورزشی باید فاصله مناسبی داشته باشد که احتمال برخورد ورزشکار با آن ها نباشد و تجهیزات نصب شده بر دیوار ، دارای لبه های تیز و بُرنده نباشند و کلیه چراغ های روشنایی دارای حفاظ باشند تا در صورت شکستن حبابهای چراغ روی سر و صورت ورزشکار نریزد . مربی مسئول تأمین محیط مناسب از نظر دما ( سردی و گرمی ) و رطوبت مناسب ، آفتاب شدید ، دود غلیظ ، آلودگی هوا و شرایط ناگوار محیطی است .

 

آشنایی با آسیب ورزشی

  •  آشنایی ورزشکار با آسیب دیدگی ورزشی 

وظیفه مربی است که به ورزشکار آموزش دهد که چگونه می شود از صدمات و حوادث پیشگیری کند و باید در این راه جدی باشد . باید به ورزشکار آموزش داد در ورزش چه خطرارتی معمول است و چه اقداماتی می توان انجام داد تا از وقوع این خطرات کاسته شود . موفقیت این اقدامات پیشگیرانه به همکاری کامل ورزشکار بستگی دارد . باید به ورزشکار آموزش داد که اقدامات پیشگیرانه هم بخشی از ورزش است و انجام آن مستلزم همکاری است .

باید به آنها آموخت که مواظب سلامت خود و دیگران باشند تا آسیب دیدگی ورزشی که اغلب حاصل بی دقتی و بی توجهی است رخ ندهد .

 

 

معاینه بدنی

  • معاینه بدنی

هر یک از علاقمندان به رشته های ورزشی ، باید قبل از ثبت نام در کلاس از نظر سلامتی جسمی و روانی معاینه کامل شوند و از آنها درباره ی وضعیت سلامتشان و آسیب دیدگی ورزشی و صدماتی که قبلاً به آنها وارد شده ، سؤالاتی پرسید . معاینه جسمی مطلوب شرح حالی از ایمن سازیهای قبلی ، ارزیابی مجدد مشکلات گذشته و بررسی مشکلات حاضر را شامل می شود . یک معاینه باید مشتمل بر ارزیابی قد ، وزن ، فشار خون ، قلب و ریه ، پوست ، چشمها ، گردن ، تنه ، اندامهای تحتانی و فوقانی و بیماری های واگیردار علاقمندان به ورزش باشد . باید آزمون نهایی برای انعطاف پذیری ، شُلی و سفتی عضلات و مفاصل ، قدرت و تعادل انجام گیرد .

 

آمادگی جسمانی

  • آمادگی جسمانی

اگر آمادگی یک ورزشکار کم باشد ، احتمال بروز آسیب و صدمه بسیار زیاد است ، امّا اگر ورزشکار از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار باشد ، این خطرات به حداقل خواهد رسید . مربی باید بر اهمیّت آمادگی جسمانی و کاربرد آن در ورزش و پیشگیری از آسیب دیدگی ورزشی تأکید داشته باشد . مثلاً اکثر ورزشکاران گرم کردن بدن را به عنوان بخش لاینفک مسابقه یا جلسه تمرین می دانند . گرم کردن کمک می کند تا بدن و افکار بازیکنان برای مسابقه یا تمرین ٬ آمادگی کامل داشته باشد . این گونه ورزشکاران اعتقاد دارند که گرم کردن نه فقط به سطح نمایش حرکتی آنها کمک می کند ، بلکه از آسیب دیدگی ورزشی نیز جلوگیری می نماید .

به نظر می رسد که بیشتر تحقیقات بر گرم کردن بدن صحه می گذارند . ظاهراً بالا رفتن درجه حرارت عضلات برای کسب بالاترین حد توان ورزشی لازم است ، گرچه افزایش حرارت درونی نیز به عنوان یک معیار مطرح می باشد .

وقتی بدن گرم است ، ورزشکار با کارآیی ، اطمینان و میزان قدرت بیشتری به فعالیت می پردازد .

 

گرم کردن

برخی از مزایای گرم کردن :

افزایش حداکثر اکسیژن دریافتی ، کاهش اکسیژن مورد نیاز یک فعالیت خاص ، کاهش مقاومت جریان خون ریوی ، افزایش سرعت انتقال جریان عصبی – عضلانی خاص می باشند . ضمناً گرم کردن از نقطه نظر روانی کمک می کند تا ورزشکار بر روی حرکتی که قصد انجام آن را دارد توجه و تمرکز بیشتری داشته باشد .

هر ورزشکار باید تشویق شود تا برنامه گرم کردن را بر اساس نوع ورزش و نیازهای خود انجام دهد . روش گرم کردن ورزشکار بیشتر به تأثیرات ذهنی روحی – روانی ، اعتقادی ، نفوذ مربی ، یا بر آنچه که به عنوان گرم کردن انجام داده و در مسابقه هم موفق بوده ، مبتنی است . امّا برنامه گرم کردن ویژه و کاربرد حرکاتی که ابعاد معینی از یک ورزش خاص را در بر می گیرد در اولویت قرار دارد و بایستی در متن برنامه گرم کردن قرار گیرد . شدت و طول برنامه گرم کردن بر اساس سطح آمادگی و نیازهای ویژه ورزشی تنظیم گردد . برای نمونه ، یک ورزشکار کاملاً آماده با توان ورزشی بالا ، ممکن است به منظور اجرای حداکثر توانایی بالقوه خود ، نیاز به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه گرم کردن نسبتاً شدید داشته باشد .

 

کشیدن عضلات

خلاصه ای از برنامه گرم کردن بدن شامل : 

  • کشش عضلات
  • دویدن آرام
  • کشش عضلات
  • گرم کردن از طریق فعالیت های ویژه
  • مدت استراحت
  • مسابقه
  • سرد کردن بدن بعد از مسابقه
  • کشش بعد از مسابقه

 

این نوع برنامه به طور کلی برای ورزشکارانی که از سطح آمادگی مطلوبی برخوردار نیستند مناسب نیست ، زیرا به خستگی شدید آنان منجر خواهد شد . برای اینکه درجه حرارت عضله به سطح قابل قبول و رضایت بخشی برسد ، میزان حرارت راست روده باید تا دو درجه افزایش یابد . اگر ورزشکار در شرایط آب و هوای طبیعی به گرم کردن بپردازد و به مرحله ی عرق کردن برسد ، این خود می تواند نشانه رسیدن بدن به درجه حرارت دلخواه باشد . در تحلیل نهایی شواهد کافی و منطقی بر این عقیده صحه می گذارد که تا زمانی که برنامه گرم کردن بدن بر اساس سطح کارآیی و نیازهای ورزشکار طراحی گردد ، مفید و مؤثر خواهد بود .

 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 رای, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

قوانین نظرات:سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه مختار به رد یا تایید نظرات شما بوده، همچنین ممکن است آنها را ویرایش نماید.

نظر خود را بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *